diny

Welke behandeling past het beste bij u?

Om tot de beste zorg te komen, hebben patiënt en arts elkaar nodig. Beiden hebben even belangrijke expertise. De arts heeft de medische kennis en de patiënt kent zichzelf het beste. De patiënt heeft daarmee een belangrijke rol in het keuzeproces. Onder de noemer ‘Samen Beslissen’ bespreken de arts en patiënt samen welke zorg het beste past.

Samen Beslissen is niet nieuw en gebeurt ook al vaak, maar het kan nog beter. Nadenken over wat u wilt is belangrijk. Want uw leven kan door een behandeling soms erg veranderen. VieCuri ondersteunt de patiënt in het keuzeproces met goede voorlichting. En onze zorgprofessionalskrijgen regelmatig scholing. Ook doen we als topklinisch ziekenhuis samen met het Radboudumc onderzoek naar hulpmiddelen bij Samen Beslissen. Chirurg Joop Konsten: “We onderzoeken op dit moment de invloed van een digitale keuzehulp op het behandelbeleid van patienten. Zo’n keuzehulp bestaat uit een vragenlijst over een aandoening. Het is een hulpmiddel waarmee patiënten thuis al na kunnen denken over de verschillende mogelijkheden. Ze krijgen op die manier een beeld over welke behandeling het beste past. Dit verbetert het gesprek met de dokter.”

 

Zo klaar als een klontje
De 60-jarige Diny Niessen uit Lottum deed mee aan het onderzoek. Voor haar was het na het invullen van de Keuzehulp zo klaar als een klontje wat er moest gebeuren om van haar galstenen af te komen. “In maart dit jaar kreeg ik ineens vervelende klachten, zoals koorts, abnormaal zweten, erge pijn op mijn borstbeen en donkere urine.” Na een bloedonderzoek en echo bleek ze last te hebben van galstenen. “Voordat ik naar de arts ging, heb ik zelf een Keuzehulp ingevuld. En na het invullen van de keuzehulp werd mij al snel duidelijk: die galblaas moet eruit, anders kan deze gaan ontsteken met allerlei risico’s van dien.”

 

Een goed afgewogen keuze

Om tot een weloverwogen keuze te komen is het voor de arts goed om te weten wat voor de patiënt belangrijk is in het dagelijks leven. Wat wil diegene beslist wel en niet? Voor de patiënt is het belangrijk om te weten wat de opties zijn, welke voor- en nadelen de opties hebben én om samen te bespreken wat dit voor de patiënt betekent. Goede voorlichting helpt hierbij. Dat kan op allerlei manieren: mondeling, getekend op papier, met een filmpje of in het geval van Diny met een keuzehulp.

 

“Voor mij kwam de keuze voor een operatie nu niet meer als schok, ik was goed voorbereid.” Eind mei werd Diny geopereerd. Zowel de operatie als haar herstel verliepen goed. “Ik heb nu nergens meer last van. Samen met mijn man heb ik een grote hobby: we gaan graag rijden met twee oude tractoren uit 1959 en 1961 die mijn man heeft opgeknapt. Ik ben blij dat ik na de operatie weer alles kan doen wat ik wil!”

 

Goede zorg begint met een goed gesprek

Tips om uw gesprek met de arts goed voor te bereiden:

-          Schrijf op welke vragen u heeft of waar u zich zorgen over maakt

-          Schrijf op wat voor u belangrijk is en welke verwachtingen u heeft

-          Schrijf op wat u niet wilt

-          Vraag naar de voor- en nadelen van een behandeling of medicijn

-          Stel alle vragen die u wilt, geen enkele vraag is fout


Tot slot kan het helpen iemand mee te nemen naar het gesprek. Vraag ook of u het gesprek op uw mobiele telefoon mag opnemen zodat u alle informatie later nog eens kunt terugluisteren.

Datum

09 november 2023

scroll terug naar boven