Resultaten VieCuri Patiëntenpanel: onderzoek naar digitale zorg

In het najaar van 2023 hebben we ons Patiëntenpanel bevraagd over digitale zorg. Lees hier de resultaten.

Inleiding

Doel

Inzicht verkrijgen in:

  • ervaringen met digitale zorg* 
  • behoeften als het gaat om digitale zorg

Onderzoeksperiode

26 september 2023 – 17 oktober 2023

 

61% van de panelleden heeft deelgenomen

 

*Digitale zorg of zorg op afstand is zorg die patiënten ontvangen via telefoon, computer of tablet

(bijv. telefonische afspraak of beeldbellen met een zorgverlener, patiëntenportaal als mijnVieCuri)

Digitale zorg in het algemeen

Bijna alle panelleden hebben ervaring met digitale zorg.

De meest genoemde vormen van digitale zorg zijn:

  • telefonische afspraken
  • patiëntenportaal (bijvoorbeeld mijnVieCuri)
  • het bestellen van medicijnen, online een afspraak inplannen en invullen van een medische vragenlijst

Meer dan de helft vindt dat digitale zorg veel mogelijkheden biedt en van toegevoegde waarde is.

Digitale zorg in VieCuri

  • 64%* heeft vertrouwen in de zorg die hij / zij krijgt via een telefonische afspraak.
  • 44%** weet niet waar hij / zij binnen VieCuri terecht kan bij vragen over digitale zorg.
  • Er is behoefte aan de mogelijkheid om online een afspraak in te plannen.

*Van de panelleden die weleens een telefonische afspraak hebben gehad met een zorgverlener van VieCuri

**Van de panelleden die weleens gebruikmaken van digitale zorg binnen VieCuri.

Afspraken

  • Bij 23%* zijn de afspraken met een zorgverlener van VieCuri ongeveer even vaak in VieCuri als op afstand.
  • 65%* heeft vooral afspraken in VieCuri.

*Van de panelleden die de afgelopen 3 jaar als patiënt een afspraak hebben gehad met een zorgverlener van VieCuri.

Voorkeur

  • 26% geeft aan dat afspraken even vaak in VieCuri als op afstand mogen zijn.
  • Voor 24% hangt de plaats van een afspraak (in VieCuri of op afstand) vooral af van het type afspraak en de klacht.
  • Bij 38% gaat de voorkeur uit naar een afspraak in VieCuri.

Aandachtspunten

  • Dit panelonderzoek geeft waardevolle inzichten die wij gebruiken om onze (digitale) zorg te verbeteren.
  • VieCuri zet acties uit om de bekendheid van ondersteuning bij digitale zorg (zoals de telefonische Helpdesk mijnVieCuri) te verbeteren en deze ondersteuning uit te breiden.
  • VieCuri onderzoekt de mogelijkheden voor patiënten om (ook) online afspraken in te plannen.

Denk met ons mee en maak VieCuri beter!

Bent u nog geen lid en wilt u ook meedenken met VieCuri? Meld u dan hier aan voor het Patiëntenpanel!

U bent welkom als patiënt, mantelzorger, naaste, bezoeker en inwoner van deze regio. Meer informatie over het Patiëntenpanel vindt u op deze pagina.

Datum

27 juni 2025

scroll terug naar boven