Inleiding
We weten dat medische informatie voor veel mensen best ingewikkeld kan zijn. In dit onderzoek wilden we weten of onze informatie begrijpelijk genoeg is. Welke behoeften zijn er, ook als het gaat om tekst tegenover beeld in onze patiënteninformatie?
Doel
Met dit onderzoek wilden we inzicht verkrijgen in:
-
ervaringen en wensen rondom informatie vóór en/of tijdens een afspraak;
-
de eerste ervaringen rondom de nieuwe website.
Onderzoeksperiode
1 oktober - 22 oktober 2024
57% van de panelleden heeft deelgenomen
87% heeft tenminste 1 afspraak gehad in de afgelopen 12 maanden. De resultaten hieronder hebben betrekking op degenen die een afspraak hebben gehad tenzij anders aangegeven.
Informatie vóór een afspraak
- 50% heeft vooraf een folder gehad (digitaal of op papier). 73% van hen vindt de folder volledig; 82% vindt deze begrijpelijk
- 40% heeft geen informatie vooraf ontvangen.
Aandachtspunten
- De folder komt niet altijd overeen met wat verteld wordt door de zorgverlener.*
- Soms geven we teveel informatie.
- De taal die we gebruiken is soms nog te ingewikkeld.
*Een folder is algemene informatie en kan persoonlijk altijd wat afwijken.
Informatiebehoefte vóór een afspraak
- Meer dan 70% had geen behoefte aan meer informatie vooraf.
- Bijna 73% geeft de voorkeur aan afbeeldingen en/of video’s in combinatie met tekst. Slechts 5% wil een folder met alleen tekst.
Informatie tijdens een afspraak
- Bij 78% is tijdens een afspraak gesproken over de keuze voor bepaalde zorg. 87% van hen vond de behandelmogelijkheden begrijpelijk en 82% voelde zich voldoende geïnformeerd om een keuze te kunnen maken.
- 30% heeft tijdens de afspraak een folder ontvangen. 88% van hen vindt deze begrijpelijk; 80% vindt deze volledig.
Website
- 9 op de 10 panelleden hebben de website weleens bezocht.
- 70% van hen vindt de website overzichtelijk.
- 74% van hen vindt de website begrijpelijk.
- 68% van hen vindt de website gebruiksvriendelijk.
We zijn blij met deze goede resultaten. Maar omdat er altijd verbeterpunten zijn, zijn we een gebruikersonderzoek gestart. In december hebben er interviews met panelleden plaatsgevonden die ons nieuwe inzichten hebben gegeven. Hierdoor kunnen we de website verder verbeteren.
Aandachtspunten
- Het blijft belangrijk om aan te sluiten bij de persoonlijke informatiebehoefte van de patiënt. We geven patiënten zoveel mogelijk zelf de keuze hoeveel informatie zij wanneer en in welke vorm lezen/bekijken.
-
We bekijken hoe we onze patiënteninformatie kunnen verbeteren door meer beeld en video’s te gebruiken.
- 12% vindt de folder niet volledig. Daarbij komt de mondelinge informatie niet altijd overeen met de folder. Het is daarom belangrijk dat de inhoud van de folders regelmatig wordt gecontroleerd. Met ons nieuwe folderprogramma kunnen we dit beter beheren.
- Het blijft belangrijk om informatie in begrijpelijke taal te verstrekken, zonder moeilijke woorden en medische termen.
- Er is behoefte aan informatie in meerdere talen. We blijven stappen zetten om dit te verbeteren.
- We onderzoeken hoe we de patiënteninformatie makkelijker en op meer manieren vindbaar kunnen maken. Zodat dit laagdrempeliger wordt.
- VieCuri zet acties uit om de ondersteuning bij digitale zorg te verbeteren en deze meer bekend te maken.
Denk met ons mee en maak VieCuri beter!
Bent u nog geen lid en wilt u ook meedenken met VieCuri? Meld u dan hier aan voor het Patiëntenpanel!
U bent welkom als patiënt, mantelzorger, naaste, bezoeker en inwoner van deze regio. Meer informatie over het Patiëntenpanel vindt u op deze pagina.