Op die manier krijgen wij inzicht in de kwaliteit van onze zorg en de mogelijkheden om onze zorg te verbeteren. Dit onderzoek doen we samen met andere ziekenhuizen in Nederland. Zo kunnen we de resultaten vergelijken en ook van elkaar leren.
Wij onderzoeken ieder jaar de ervaringen van onze patiënten met behulp van een zogenaamde Patiëntervaringsmeting (PEM). Het onderzoek wordt uitgevoerd door een onafhankelijk bureau.
Over het onderzoek
Afgelopen winter heeft dit onderzoeksbureau ongeveer 18.000 patiënten een vragenlijst toegestuurd. Deze vragenlijst richt zich op verschillende onderdelen van de zorg zoals wachttijd voor een afspraak, wat met de patiënt is besproken en of de patiënt kon meebeslissen.
Bijna 6.600 mensen hebben gereageerd en hun ervaringen met ons gedeeld. Daar zijn we heel blij mee want met deze antwoorden krijgen we inzicht in wat goed gaat en wat beter kan.
De resultaten
Voor de zorg krijgen we gemiddeld een rapportcijfer van 8,4. Op dit cijfer zijn we trots! Patiënten geven aan dat ze vertrouwen hebben in de artsen en verpleegkundigen, dat ze het gevoel hebben dat er met respect met hen wordt omgegaan en dat ze zich veilig voelen.
In de antwoorden zien we dat er ook verbetermogelijkheden zijn op een aantal punten. Patiënten geven onder andere aan dat als ze moeten wachten in de wachtkamer ze niet horen hoe lang de wachttijd is. Ook geeft men aan dat de informatie rondom ontslag (na een opname) beter kan. Met de verbeterpunten gaan we aan de slag.
We bedanken alle patiënten die de moeite hebben genomen om de vragenlijst in te vullen.
Meer weten?
Lees hier meer over de PEM Onderzoek onder patiënten (viecuri.nl)