Nastasja Cornelissen-Kolorz, lid Raad van Bestuur: “De normen die JCI stelt aan de kwaliteit en veiligheid van onze zorgverlening helpen ons voortdurend te blijven verbeteren. Onze medewerkers werken hier dag en nacht aan. Wij zijn trots op onze collega’s die laten zien dat de beste kwaliteit van zorg en patiëntveiligheid bij ons bovenaan staat.”
Toets op 1.200 criteria
Van 7 t/m 11 oktober jl. ontving het ziekenhuis een internationaal team van auditoren op de locaties in Venlo, Venray en Panningen. In totaal is het ziekenhuis getoetst op zo’n 1.200 kwaliteitscriteria. Zo keek JCI onder andere naar medicatieveiligheid, correct gebruik van het patiëntendossier, informatievoorziening en patiënttevredenheid. Cornelissen-Kolorz: “JCI gaf ons veel complimenten over zaken die wij al heel normaal zijn gaan vinden. Volgens JCI mogen we wat minder bescheiden zijn. Zij noemden specifiek de cultuur van voortdurende verbetering en patiëntveiligheid. En inderdaad, dat zit inmiddels echt in het DNA van de VieCuri-medewerker.”
Patiëntreis
Om VieCuri te beoordelen, volgden de auditoren de ‘reis’ die patiënten maken. Die begint bij de eerste afspraak in VieCuri en loopt tot en met de nacontrole. De auditoren bezochten verschillende afdelingen waar zij spraken met medewerkers. Vol trots vertelden collega’s over hun werk en hun werkwijzen. Ook werden enkele vragen aan patiënten gesteld. De auditoren waren zeer te spreken over de manier waarop VieCuri de patiëntparticipatie organiseert.
Live-bezoek
In 2017 behaalde VieCuri voor de eerste keer het JCI-keurmerk. In 2021 vond de heraccreditatie online plaats vanwege COVID-19. Nu bracht de JCI-organisatie weer een live-bezoek aan de locaties Venlo, Venray en Panningen. Na 5 dagen werd de heraccreditatie met vlag en wimpel afgesloten.