Altijd en overal inzage in uw medisch dossier

Het patiëntenportaal mijnVieCuri is onlangs helemaal vernieuwd.

De online omgeving is overzichtelijker en completer geworden. En u kunt er zelf meer in regelen. Zo kunt u bijvoorbeeld voor sommige poli’s voortaan zelf een afspraak maken.

 

MijnVieCuri is een veilige, digitale omgeving die u altijd en overal toegang geeft tot uw medisch dossier”, legt projectleider Lisa Geurts uit.

 

Minder storingen, meer functies
Wie nu op mijnVieCuri inlogt, zal direct merken dat de online omgeving er anders uitziet. “Gebruiksvriendelijker en overzichtelijker, onder andere door het kleurgebruik en de  menubalk bovenin met duidelijke kopjes”, vat Lisa samen. De kans op storingen is door technische aanpassingen kleiner én mensen kunnen gebruikmaken van meer functies. “Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om zelf online een afspraak te maken bij een aantal poliklinieken. Verder was het een wens van veel patiënten dat ze direct hun bloeduitslagen kunnen inzien. Dat kan nu, al wijzen we mensen er wel op dat die uitslagen mogelijk nog niet door hun arts zijn toegelicht.”

 

Altijd ruimte voor verbetering
Ondanks grondige voorbereidingen verliep de start van het nieuwe mijnVieCuri helaas niet helemaal vlekkeloos. “Zo waren sommige brieven en uitslagen tijdelijk niet zichtbaar en werd twee dagen lang geen afspraakherinnering per sms gestuurd. Het is heel begrijpelijk dat patiënten hier vragen over hadden.” Inmiddels zijn alle storingen opgelost, vertelt de projectleider. “We danken iedereen voor het begrip. En blijf gerust reacties en ideeën sturen. Die zijn allemaal waardevol en waar het kan, blijven we mijnVieCuri verbeteren.”


De 6 meest gestelde vragen én antwoorden over mijnVieCuri

1. Wat is mijnVieCuri en wat heb ik eraan?

MijnVieCuri is een veilige, digitale omgeving die u altijd en overal toegang geeft tot uw medisch dossier. U kunt hier vragenlijsten invullen waarna uw opname of operatie ingepland kan worden. U kunt zelf uw gegevens bekijken en aanpassen, en een afspraak maken om bloed te prikken. Ook vindt u hier informatie over uw behandeling, afspraken, opnames en uitslagen. Door u goed voor te bereiden, haalt u meer uit uw bezoek aan het ziekenhuis.

 

2. Hoe kan ik inloggen?

Ga op uw computer, smartphone of tablet naar www.mijnviecuri.nl en log in met uw DigiD. U hoeft hiervoor geen app te installeren. Voorheen had mijnVieCuri een eigen app. Sinds februari is mijnVieCuri vernieuwd en werkt deze app niet meer. We bekijken met onze nieuwe leverancier of we in de toekomst weer een app kunnen aanbieden.

 

3. Hoe maak ik een afspraak in mijnVieCuri?
Ga om bloed te prikken naar www.mijnviecuri.nl. Log in met DigiD. Onder ‘Agenda’ bij ‘Afspraak maken’ kiest u zelf het moment en de locatie.
Voor sommige poli’s kunt u zelf een (controle)afspraak maken. Dit kan via de startpagina van mijnVieCuri of bij ‘Afspraken op de wachtlijst’. Als uw e-mailadres bekend is krijgt u een mailtje met een bevestiging van uw afspraak.

 

4. Hoe zie ik mijn afspraakinformatie?

Na het inloggen ziet u op de startpagina van mijnVieCuri uw eerstvolgende afspraak. Alle afspraken staan onder ‘Agenda’ - ‘Afspraken’. Handig: als u op ‘Afspraakinformatie’ klikt, ziet u ook het routenummer en eventuele aanvullende informatie over uw afspraak.

 

5. Waarom moet ik toestemming geven voor het delen van gegevens?

Om de best mogelijke zorg te verlenen is het belangrijk dat VieCuri uw medische gegevens mag delen met andere zorgverleners, zoals de huisarts. Vanwege privacyregels hebben we daarvoor uw toestemming nodig. Log in op www.mijnviecuri.nl, ga naar 'Mijn gegevens', klik op 'Toestemmingen' en geef aan met wie VieCuri uw gegevens mag delen.

 

6. Waar kan ik terecht met vragen over mijnVieCuri?
Bekijk meer informatie, een video met uitleg, een handleiding en meer vragen-antwoorden op www.viecuri.nl/mijnviecuri.


mijnVieCuri in cijfers

Tussen 2 februari en 4 maart:

  • logden 42.771 patiënten in;
  • maakten 10.533 mensen een bloedprikafspraak;
  • werden 4.816 vragenlijsten ingevuld (vragenlijst die elke patiënt invult voorafgaand aan een opname en/of operatie);
  • gaven 2.152 patiënten toestemming om gegevens te delen met de huisarts.


Cliëntenraadslid Evelyne Aerts:
‘Fijn dat ik kan aangeven wie mijn dossier mag inzien’

Evelyne Aerts uit Venlo is sinds januari 2024 lid van de Cliëntenraad. “Het is super boeiend om over tal van zaken binnen het ziekenhuis mee te mogen denken. Daaronder valt ook de digitalisering van de zorg. We willen het patiënten zo makkelijk mogelijk maken. Voor sommige mensen hoeft het misschien niet zo, maar veel anderen vinden het juist heel fijn dat ze waar en wanneer ze willen hun medische gegevens kunnen inzien.”

 

Medische geschiedenis inzien
Evelyne moest zelf een paar keer een bloedprikafspraak maken en kan daardoor het oude en nieuwe mijnVieCuri goed met elkaar vergelijken. “Ik vind het super fijn dat ik nu nog makkelijker mijn gegevens kan controleren en een duidelijk overzicht van mijn medische geschiedenis heb. En ik vind het goed dat ik kan aangeven wie mijn dossier mag inzien, bijvoorbeeld de huisarts.” Evelyne ziet het vernieuwde portaal als een goed beginpunt voor de toekomst, met kansen voor verbeteringen. “Ik mis bijvoorbeeld dat mensen die geen Nederlands kunnen lezen, de taal in het portaal kunnen aanpassen. Hoe meer mijnVieCuri wordt gebruikt, hoe meer ideeën er komen om het nog beter te maken.”
 
Meld u aan bij ons Patiëntenpanel

Ook meedenken over belangrijke onderwerpen in en rondom VieCuri? Neem dan deel aan het Patiëntenpanel. Ongeveer drie keer per jaar ontvangt u via e-mail een vragenlijst. De uitkomsten zijn voor ons een bron van informatie en inspiratie om de zorg verder te verbeteren.

 

 

Evelyne Aerts

 

Datum

05 juni 2024

scroll terug naar boven