Afdelingsinformatie - Short Stay

Voor operatieve ingrepen

Welkom

Welkom in VieCuri Medisch Centrum. Hier leest u de belangrijkste dingen die te maken hebben met uw opname en de afdeling. Wij wensen u een goed verblijf in ons ziekenhuis.

Meenemen naar het ziekenhuis

  • Een geldig identiteitsbewijs.
  • Uw medicijnen (liefst in de verpakking en doosje).
  • Medicatieoverzicht.
  • Het doseringsschema van de Trombosedienst mee als u daar bekend bent.
  • Dieet-/voedingsvoorschriften
  • Kleding, pyjama, toiletartikelen, stevige schoenen of sloffen.
  • Uw eventuele hulpmiddelen zoals: Bril, gehoorapparaat, steunkousen, wandelstok, rollator, eventueel uw apneu-apparaat.
  • Telefoon, tablet (+oplader), boek, tijdschrift, puzzelboekje, of iets anders waarmee u de tijd kunt doorkomen.

Contactpersoon

Kies 1 vaste contactpersoon. Deze contactpersoon is de schakel tussen u, het ziekenhuis en eventueel andere naasten. De verpleegkundige geeft geen medische informatie aan uw contactpersoon door.

Meer informatie over 'contactpersoon in het ziekenhuis' vindt u op de website1.

De contactpersoon mag bij vragen altijd, maar het liefst tussen 9.00-10.00 uur naar de afdeling bellen. 

Bezoek

Als u maar voor 1 dag wordt opgenomen is het belangrijk om de korte tijd die u hier bent, te rusten en bij te komen van de ingreep. Om deze reden is er geen bezoekregeling voor patiënten die op de dagverpleging zijn opgenomen.

De persoon die u naar het ziekenhuis brengt mag bij u blijven tot u naar de operatiekamer gaat.

Bij terugkomst op de afdeling wordt de 1 e contactpersoon gebeld en wordt er een afspraak gemaakt wanneer u opgehaald kan worden.

Als u tenminste 1 nacht wordt opgenomen zijn er van

maandag t/m vrijdag 2 bezoekmomenten:

  • 14.00-15.00 uur
  • 18.30-20.00 uur
  • Maximaal 2 bezoekers per patiënt op de kamer. (Dit geldt niet voor kinderen t/m 11 jaar, die mogen gewoon meekomen).

    Wilt u meer bezoek ontvangen? Wissel het bezoek af, ga naar het dagverblijf op de afdeling, ga naar ons restaurant ThuiZ (1 e verdieping) of naar restaurant La Vie (begane grond). Geef het wel aan de verpleegkundige door als u de afdeling even verlaat.

    Waardevolle bezittingen

    Wij raden u aan om geld, sieraden en andere kostbaarheden thuis te laten. VieCuri is in de meeste gevallen niet aansprakelijk als uw spullen kwijt raken.

    Bloemen en planten

    Op deze afdeling zijn geen bloemen, bloemstukjes in potgrond en planten toegestaan.

    Gebruik van televisie, internet en telefoon

    Er hangt bij elk bed een televisie. Hierop kunt u ook radio luisteren. U krijgt een koptelefoon van de verpleegkundige.

    • Iedereen kan gebruik maken van ons gratis wifi-netwerk: VieCuri Free Internet. U heeft geen wachtwoord nodig.
    • Het gebruik van een mobiele telefoon is op deze afdeling toegestaan, maar

      voorkom geluidsoverlast en houd rekening met uw kamergenoten. 

      • Hou de telefoon aan uw oor en gebruik geen luidspreker.
      • Spreek rustig.
      • Zoek een rustig plekje op de afdeling,  als u lang wilt bellen.
    • Blijf op de hoogte van actueel nieuws, blogs en evenementen. Volg ons op: Facebook23Instagram4Vimeo5Youtube6LinkedIn7

    mijnVieCuri

    mijnVieCuri is een persoonlijk digitaal portaal. Hierin kunt u een aantal delen van uw medisch dossier bekijken zoals uitslagen van onderzoeken, afspraken en brieven voor de huisarts. Lees meer op de informatiepagina van mijnVieCuri8.

    Ga naar www.mijnviecuri.nl9 om in te loggen.

    Rookvrij ziekenhuis

    VieCuri is een rookvrij ziekenhuis. In het ziekenhuis en buiten op het terrein van VieCuri mag niet gerookt worden.

    Voorzieningen in het ziekenhuis

    Tijdens uw verblijf kunt u gebruik maken van een aantal voorzieningen in het ziekenhuis. Hier vindt u een overzicht.

    • Stiltecentrum en gebedsruimte (begane grond route 19)
    • Zorgboulevard met regionale ondernemers:
        • Apotheek VieCuri Vitaal
        • Gifts en Bizz, voor o.a. kaarten, cadeaus en boeken
        • Pearl, opticien
        • Pink, lingerie
        • Penders Voetzorg
        • Heckert en van Lierop, orthopedische hulpmiddelen
        • Medipoint, hulpmiddelen en advies
        • Stufkens, hoorcentrum
        • Huizenaar, haarwerken
        • La Vie, restaurant
    • Op de locatie Venlo kunt u een afspraak maken met de:
        • pedicure /manicure (077) 320 54 24
        • kapper (077) 351 20 76

    De afspraak vindt plaats op uw kamer. Breng de verpleegkundige op de hoogte van deze afspraak. 
    De kosten zijn voor eigen rekening.

    Afdeling Short Stay

    Deze afdeling wordt ook wel kort verblijf afdeling genoemd. Wij zijn van maandag tot en met vrijdag geopend. Op deze afdeling worden patiënten opgenomen die een operatie of onderzoek moeten ondergaan en binnen 1-3 dagen weer naar huis kunnen.

    Dagopname

    Op onze afdeling verblijven ook patiënten voor een dagopname (dus zonder overnachting). Deze patiënten kunnen geen bezoek ontvangen.

    Planning van uw opname

    Is van tevoren bekend dat u wordt opgenomen? Dan krijgt u bericht wanneer, waar en hoe laat u in ons ziekenhuis moet zijn. Het ligt aan de ingreep of behandeling of u in Venlo of Venray opgenomen. Niet alle ingrepen en behandelingen worden op beide locaties uitgevoerd. U kan de locatie waar u het liefst naar toe gaat met de zorgverlener bespreken.

    Bij een spoedopname is uw aandoening en de ernst van

    de situatie bepalend voor de locatie waar u wordt opgenomen .

    De dag van de operatie

    Als voorbereiding op uw operatie heeft u de folder ‘Anesthesie en preoperatief onderzoek’ 10 ontvangen. Hierin kunt u alle informatie lezen die van belang is rondom de anesthesie zoals nuchter blijven en premedicatie.

    Welke arts voert de operatie uit?

    De arts die u eerder heeft geholpen op de polikliniek, Spoedeisende Hulp of op de Acute Opname Afdeling is niet altijd de arts die uw operatie uitvoert. Mogelijk voert een andere arts of een arts-assistent de operatie uit.

    Behandeling en zorg gaan door en voor

    Uw zorg gaat altijd door. Dit betekent dat u mogelijk niet op uw kamer bent als uw bezoek langskomt, omdat u een onderzoek of behandeling hebt. Ook kan het zijn dat we uw bezoek vragen om tijdelijk de kamer te verlaten. Bij bepaalde zorg of bij privacygevoelige zaken van u of van uw kamergenoten kan dit nodig zijn.

    Mantelzorg / ondersteuning bij uw zorg

    Mantelzorgers kunnen positieve bijdrage leveren aan uw herstel. Wilt u dat uw mantelzorger (zorg)taken uitvoert tijdens uw opname, geef dit dan door aan de verpleegkundige. U kunt hierover samen afspraken maken. Meer informatie leest u op de pagina over Mantelzorg in VieCuri11.

    Dagindeling

    Eten en drinken Vanaf

    🕖

    Wakker worden

    07.00 uur

    🍴

    Ontbijt

    07.45 – 08.30 uur

    🍵

    Drankenrondje

    10.00 uur

    🍴

    Lunch

    12.00 - 12.30 uur

    🍵

    Drankenrondje

    14.00 uur

    🍴

    Warme maaltijd

    17.00 - 19.00 uur

    🍵

    Drankenrondje

    19.00 uur

    🌜

    Nachtrust

    22.00 uur

    Op de dag van de operatie kunnen er andere tijden gelden in verband met de uitwerking van de narcose. Het is dan mogelijk dat u buiten deze tijden een lichte broodmaaltijd krijgt.

    Als u bent geopereerd geeft de arts of de verpleegkundige aan wat u mag eten en drinken.

    Heeft u een dieet? Geef dit door aan de voedingsassistenten en verpleegkundigen.

    Visite lopen

    Tijdens uw kortdurende opname in het ziekenhuis ziet u uw eigen specialist meestal niet.

    Na uw ingreep ziet u vaak uw operateur.

    Van maandag tot en met vrijdag loopt de arts assistent of de specialist de visite met de verpleegkundige op de afdeling.

    U kunt bij de arts assistent of de specialist terecht bij al uw dagelijks vragen.

    Samen Beslissen / 3 goede vragen

    Als u in VieCuri bent voor een behandeling of onderzoek, komt u vaak voor een beslissing te staan. Een operatie, medicijnen, of toch liever nog even wachten? Doorbehandelen of stoppen? Meerdere opties zijn mogelijk, maar welke past het beste bij u? Om tot een besluit te komen, kunt u samen met uw arts tijdens de visite of een apart gesprek de mogelijkheden en uw behandelwensen bespreken.

    U kunt zich met de volgende 3 vragen voorbereiden op een goed gesprek:

    1. Wat zijn mijn mogelijkheden?
    2. Wat zijn de voor- en nadelen van die mogelijkheden?
    3. Wat betekent dat in mijn situatie?

    VieCuri wil rekening houden met uw wensen en voorkeuren. Het is belangrijk dat u aangeeft hoe u zich voelt, wat uw ervaringen zijn, wat uw voorkeur heeft en hoe u in het leven staat. Dit zijn allemaal belangrijke dingen die kunnen helpen bij uw beslissing. U mag van ons verwachten dat uw arts medische kennis en ervaring heeft en kan inschatten of bepaalde risico’s voor u gelden. Uw arts helpt u ook om de mogelijkheden en uw voorkeuren duidelijk te krijgen. Zo heeft u allebei uw eigen rol en ‘beslissen jullie samen’ over het behandelplan.

    Bewegen

    Opname in het ziekenhuis en de behandeling en ziekte die daarvan de oorzaak is heeft altijd invloed op uw conditie. Door genoeg te bewegen, voor en tijdens uw opname, zorgt u ervoor dat uw conditie niet teveel achteruit gaat. Het is meestal niet nodig dat u in bed blijft liggen. Probeer zo veel mogelijk te bewegen en zelf te doen wat u kan. U zult hierdoor sneller opknappen. Zorg ook als u weer naar huis mag voor voldoende beweging.

    VieCuri is een opleidingsziekenhuis

    Dit betekent dat onze artsen en verpleegkundigen hun toekomstige collega’s opleiden. Het kan voorkomen dat u tijdens uw verblijf te maken krijgt met arts-assistenten en leerling-verpleegkundigen. De arts-assistenten werken altijd in nauw overleg met de arts die hierbij altijd de eindverantwoordelijke blijft. Op het naamkaartje van de ziekenhuismedewerkers kunt u zien met wie u te maken heeft.

    Wie werken er op deze afdeling?

    Een ziekenhuis gaat 24 uur per dag door. Daarom wisselen de medewerkers een paar keer per dag. Als het personeel elkaar afwisselt, is er een overdracht op de afdeling. Zo is iedereen op de hoogte van hoe het met iedereen gaat. Iedere verpleegkundige verzorgt een groep patiënten. Dit betekent dat u iedere dag een “vaste” verpleegkundige heeft.

    Artsen

    Op de afdeling werken verschillende specialisten. Iedere specialist heeft zijn eigen vakgebied.
    Deze artsen werken op de locatie in Venlo en in Venray.
    Uw eigen chirurg is uw hoofdbehandelaar. De chirurg maakt samen met u een behandelplan.

    Arts-assistenten

    Arts-assistenten zijn volledig bevoegde artsen die in opleiding zijn tot specialist (AIOS) of niet in opleiding tot specialist (ANIOS).

    Op de polikliniek en operatiekamer assisteren de arts-assistenten de specialist. Arts-assistenten kunnen ook samen met een specialist opereren. Arts-assistenten in opleiding opereren ook zelfstandig als de specialist hier toestemming voor geeft. De specialist geeft deze toestemming alleen als de arts-assistent ervaren genoeg is.

    Op de verpleegafdeling zijn de arts-assistenten verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. Ze lopen visite met de verpleegkundige.

    Arts-assistenten zijn tijdens uw opname een belangrijke vaste schakel tussen u en uw behandelend specialist.(Wilt u niet behandeld worden door een arts-assistent? Geef dit dan aan bij uw behandelend arts).

    Andere zorgverleners op de afdeling

    Het verplegend personeel bestaat uit:

    • verpleegkundigen
    • leerling-verpleegkundigen en stagiaires

    Op de afdeling kunt u ook in contact komen met:

    • Physician Assistant (PA)
    • voedingsassistenten
    • secretaressen
    • afdelingsassistenten
    • fysiotherapeuten
    • medewerkers van het priklaboratorium
    • spiritueel zorgverleners
    • schoonmaakmedewerkers
    • diëtisten
    • transferverpleegkundigen (als dat nodig is bij ontslag)

    Zorgrisico’s bij opname

    Pijnbestrijding

    U kan pijn hebben na een operatie of door een ziekte. Pijn kan het beter worden tegenwerken doordat u bijvoorbeeld anders gaat ademhalen of minder gaat 
    bewegen. In VieCuri proberen we ernstige pijn ‘voor te blijven’ met standaard pijnmedicatie om uw pijn te verminderen. 

    Decubitus

    We besteden veel aandacht aan het voorkomen van decubitus of ‘doorliggen’. Als dit toch ontstaat kunt u ervoor zorgen dat het niet erger wordt door elke 2 uur van houding te veranderen. De verpleegkundige kan u adviseren, helpen met de wisselligging en als dat nodig is materialen aanbieden om erger te voorkomen.

    Ondervoeding

    Een goede voedingstoestand zorgt ervoor dat u zich beter voelt en sneller beter wordt. Wij controleren onze patiënten daarom op ondervoeding. Ondervoed betekent dat u te weinig belangrijke voedingsstoffen binnen krijgt. Als dit het geval is, krijgt u extra snacks aangeboden met een hoge voedingswaarde.

    Vallen

    Het is belangrijk dat u niet valt, ook niet tijdens uw verblijf in VieCuri. Draag altijd goede schoenen. Heeft u bijvoorbeeld een beugel, brace of aangepaste schoenen, neem deze dan mee. Neem een (loop-)hulpmiddel mee als u:

    • minder goed hoort of ziet
    • moeite heeft om zelfstandig te lopen of staan
    • de afgelopen 6 maanden bent gevallen
    • de afgelopen maanden duizelig bent geweest.

    Meer informatie over pijn, decubitus, ondervoeding en vallen vindt u op de informatiepagina Zorgrisico’s bij opname12.

    Weer naar huis

    De specialist, arts-assistent of PA bepaalt samen met u en de verpleging wanneer u naar huis mag. Vaak is voor uw opname al geschat hoe lang u in het ziekenhuis moet blijven.

    Voordat u naar huis gaat, heeft u een gesprek met een verpleegkundige van de afdeling. De verpleegkundige neemt alles met u door wat u moet weten over uw behandeling en uw zorg. Als dat nodig is krijgt u leefregels mee. Dit zijn tips voor de eerste weken na de operatie.

    Als u medicijnen of verbandmiddelen moet gebruiken krijgt u hiervoor een recept mee.
    Ook krijgt u een afsprakenkaart voor uw controleafspraak mee.
    Uw huisarts ontvangt een ontslagbrief met een verslag van uw behandeling in het ziekenhuis.

    Mogelijk bent u minder mobiel na de ingreep of operatie. We vragen de contactpersoon die u komt halen om een rolstoel mee te nemen. Deze staan bij verschillende ingangen van het ziekenhuis.

    Thuiszorg

    Heeft u thuiszorg nodig als u weer naar huis gaat? Geef dit dan zo snel mogelijk aan bij de verpleegkundige of de zaalarts op de afdeling. Meer informatie kunt u hier lezen: ‘ Vervolgzorg nodig? 13

    De transferverpleegkundige kan als dat nodig samen met u vervolgzorg regelen.

    Medicijnen

    De verpleegkundige bespreekt met u welke medicijnen u moet gebruiken.

    Pijnstilling voor thuis

    Wij adviseren u om thuis paracetamol op voorraad te hebben. Paracetamol wordt bij ontslag niet meegegeven.

    • Advies is om 2 doosjes paracetamol in huis te hebben.
    • Andere nieuwe pijnstillers worden meegegeven en/of op recept gezet.

    Maak VieCuri beter!

    Compliment, tip of klacht

    Heeft u complimenten, opmerkingen, verbeterpunten of klachten over uw behandeling of verblijf op de afdeling? Geef dit dan aan ons door. U kunt dit doorgeven bij de verpleging, uw arts of de teamleider van de afdeling. 

     

    Bent u na overleg op de afdeling niet tevreden? Of kunt u uw vragen of opmerkingen niet rechtstreeks bespreken? Dan kan een klachtenfunctionaris u helpen.

    Kijk op de website voor meer informatie over het indienen van een compliment, tip of klacht.14

    VieCuri patiëntenpanel

    Wilt u graag meedenken over belangrijke onderwerpen in en rondom VieCuri? Ruim 
    500 mensen doen al mee! Ga voor meer informatie naar www.viecuri.nl/patientenpanel15 en meld u aan!

    Cliëntenraad 

    De uitkomsten van het patiëntenpanel worden gedeeld met de Cliëntenraad. Zij 
    geven aan de hand van de resultaten en over andere zaken advies aan het bestuur 
    van VieCuri. De cliëntenraad komt op voor de belangen van de patiënten van VieCuri 
    in het algemeen.

    Betekenis moeilijke woorden

    1. Physician assistant: Een physician assistant (PA) is een verpleegkundige of paramedicus die een vervolgopleiding heeft gedaan waarna deze zelfstandig complexe medische taken en handelingen uit kan voeren. De PA neemt hierbij taken over van een arts en is vaak werkzaam binnen een specifiek vakgebied.

    Linkjes

    1. https://www.viecuri.nl/contactpersoon
    2. https://www.facebook.com/VieCuri/?locale=nl_NL
    3. https://www.instagram.com/viecuri/
    4. https://www.instagram.com/viecuri/
    5. http://www.vimeo.com
    6. https://www.youtube.com/@VieCurigewoonbeter
    7. https://www.linkedin.com/company/viecuri-medisch-centrum/
    8. https://www.viecuri.nl/mijnviecuri,patientenportaal
    9. https://www.mijnviecuri.nl
    10. https://www.viecuri.nl/media/brochures/anesthesiologie/algemeen/anesthesie-en-preoperatief-onderzoek/2899.pdf
    11. https://www.viecuri.nl/mantelzorg
    12. https://www.viecuri.nl/zorgrisicos
    13. https://www.viecuri.nl/media/brochures/orthopedie/algemeen/vervolgzorg-nodig/18658.pdf
    14. https://www.viecuri.nl/tevreden-ontevreden
    15. https://www.viecuri.nl/patientenpanel

    Vragen

    Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen? Stel uw vragen tijdens het eerstvolgende bezoek of bel naar:

    Contact

    Opmerkingen

    • Ziet u een typfout, een taalkundige fout, of heeft u moeite met de leesbaarheid?
    • Ziet u teksten of afbeeldingen met auteursrechten die wij niet hebben vermeld?

    Stuur een e-mail naar communicatie@viecuri.nl en we zoeken een passende oplossing.

    Disclaimer

    Deze informatie is algemeen en geen behandeladvies. De informatie is ook geen vervanging van de afspraken die tussen patiënt en zorgverlener zijn gemaakt. VieCuri kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schade als gevolg van mogelijke onjuistheden. Bekijk hier de uitgebreide disclaimer.16