Inleiding
U heeft een plakprisma meegekregen van de orthoptist. Een plakprisma zorgt ervoor dat u bij recht vooruit kijken geen of minder last heeft van dubbelzien. Meestal wordt zo’n prisma tijdelijk gebruikt. Soms kan dit prisma na langere tijd in een bril geslepen worden.
Het plakprisma
Het plakprisma wordt bevestigd (geplakt) op uw brillenglas.
Het plakprisma heeft kleine streepjes, deze kunnen in het begin hinderlijk zijn om doorheen te kijken, het beeld kan als iets waziger ervaren worden. Ook kan er door zonlicht kleurschifting ontstaan wat het kijken kan hinderen.
Het prisma schoonmaken
Als het prisma vuil is kunt u deze eventueel voorzichtig met uw nagel van de rand van het brillenglas verwijderen. U kunt het plakprisma schoonmaken door het onder de kraan te reinigen met water en een mild afwasmiddel. Hierna kunt u het prisma weer op dezelfde wijze op het glas plaatsen, voorzichtig droog maken en de evt. luchtbellen er onder uit drukken. De gladde kant van het prisma moet op de binnenkant van het glas (de ribbeltjes zijn nog voelbaar).
Als het prisma verkeerd is bevestigd, dan zal dit toename van de klachten veroorzaken (dus veel meer dubbelzien).
Brillendoekjes en agressieve schoonmaakmiddelen tasten het materiaal aan, waardoor het plakprisma minder doorzichtig wordt.
Kosten van het prisma
Een plakprisma is duur (ongeveer €60,00). Deze kosten worden niet vergoed door de ziektekostenverzekering.
U krijgt het plakprisma te leen als extra service van de polikliniek oogheelkunde. Wij vragen u het prisma goed te verzorgen en deze na afloop van de behandeling weer in te leveren bij de polikliniek oogheelkunde onder vermelding van uw naam en geboortedatum.
Bij beschadiging of kwijtraken van het plakprisma kunnen wij u geen nieuwe verstrekken. U kunt dan in overleg met uw orthoptist een nieuwe aanschaffen bij de opticien. Als de sterkte veranderd moet worden in het belang van de behandeling, wordt het prisma wel door ons vervangen.
Vragen
Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen? Stel uw vragen tijdens het eerstvolgende bezoek of bel naar:
Contact
Opmerkingen
- Ziet u een typfout, een taalkundige fout, of heeft u moeite met de leesbaarheid?
-
Stuur een e-mail naar communicatie@viecuri.nl en we zoeken een passende oplossing.
Disclaimer
Deze informatie is algemeen en geen behandeladvies. De informatie is ook geen vervanging van de afspraken die tussen patiënt en zorgverlener zijn gemaakt. VieCuri kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schade als gevolg van mogelijke onjuistheden. Bekijk hier de uitgebreide disclaimer.