Inleiding
Binnenkort heeft u een afspraak om te praten over uw wensen en voorkeuren voor toekomstige zorg. Uw zorgverlener heeft al de nodige informatie gegeven. Hier kunt u alle informatie nog eens rustig nalezen.
Tijdige zorgplanning is:
- nadenken over uw wensen en voorkeuren voor toekomstige zorg;
- hierover praten met naasten en zorgverleners.
Waarom een gesprek over tijdige zorgplanning
Om goede en passende zorg te kunnen bieden is het belangrijk om tijdig op de hoogte te zijn van uw persoonlijke situatie en wensen. We willen graag dat u zelf meedenkt over de behandeling.
Lastige vragen die extra aandacht verdienen. Hiervoor maken we graag een aparte afspraak.
Samen in gesprek
Door samen uw medische situatie en de behandelmogelijkheden te bespreken, hopen we uw overwegingen en wensen beter te kennen. U kun t aangeven wat uw behandelwensen zijn en wij geven aan wat de mogelijkheden en gevolgen van behandelingen zijn.
U bent namelijk de deskundige van uw eigen leven. Wij zijn deskundig op het gebied van zorg. Wij willen zo open mogelijk over deze onderwerpen met u praten.
Het helpt ons bijvoorbeeld om te weten hoe de ziekte uw dagelijks functioneren beïnvloedt en wat dat betekent voor de behandeling. U kunt grenzen stellen aan de behandeling, of afzien van een bepaalde behandeling.
Ook kunt u aangeven wanneer u zou willen stoppen met een behandeling.
Welke keuzes u ook maakt of welke grenzen u ook stelt, onze zorg blijft altijd gericht op de best mogelijke kwaliteit van leven.
Belangrijk!
Het kan zijn dat u in de toekomst anders over gemaakte afspraken gaat denken en behandelwensen aan wilt passen. Bijvoorbeeld omdat uw kijk op bepaalde behandelingen is veranderd. De arts of verpleegkundige zal hier naar vragen. U mag het ook zelf aangeven. De gemaakte afspraken kunnen altijd worden aangepast.
Voorbereiding op het gesprek
Bij de uitnodiging voor het gesprek ontvangt u een vragenlijst, bij voorkeur digitaal. Deze helpt bij de voorbereiding op het gesprek. Neem de tijd om rustig over de vragen na te denken en de lijst in te vullen. Neem de vragenlijst ingevuld mee naar de afspraak. Uw antwoorden worden als leidraad voor het gesprek gebruikt.
Naasten
Het kan helpen om de vragen en uw overwegingen te bespreken met uw naaste(n). Daardoor krijgt u zelf maar ook uw naaste(n) meer duidelijkheid over hoe u uw kwaliteit van leven ervaart en hoe dit samenhangt met medische behandelingen.
Vaak is het prettig om uw naaste(n) mee te nemen naar het gesprek zodat deze(n) ook op de hoogte is van uw wensen en de afspraken die worden gemaakt. Om het gesprek goed te laten verlopen is het advies om maximaal 2 naasten mee te nemen.
Het gesprek
Eerst vindt een gesprek met de verpleegkundige plaats. De verpleegkundige neemt de vragenlijst en de antwoorden met u door en gaat hierover met u in gesprek. Daarna volgt een gesprek met de arts. Zo kijkt u samen welke zorg het beste past. Gemaakte afspraken worden door de arts vastgelegd in uw dossier. Zo zijn alle betrokken zorgverleners goed op de hoogte van uw wensen.
Duur van het gesprek
Om alles rustig te kunnen bespreken nemen we écht de tijd voor het gesprek. Dit gesprek duurt langer dan een normaal consult. De zorgverlener zal dit met u bespreken.
Vervolg
Na het gesprek ontvangt u een samenvatting van het gesprek en de gemaakte afspraken. Zo kunt u altijd teruglezen wat er allemaal besproken is.
Uw huisarts ontvangt ook een bericht van de specialist met de gemaakte afspraken.
De verpleegkundige belt u na een aantal weken om terug te kijken op het gesprek en eventuele vragen die er nog zijn te beantwoorden.
Video over tijdige zorgplanning
Scan om het vimeofilmpje te bekijken.
Linkjes
- https://www.viecuri.nl/patienteninformatie/oncologie/patienteninformatie-folders/vragenlijst-tijdige-zorgplanning-oncologie/
- https://www.viecuri.nl/disclaimer-patienteninformatie
Vragen
Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen? Stel uw vragen tijdens het eerstvolgende bezoek of bel naar:
Contact
Opmerkingen
- Ziet u een typfout, een taalkundige fout, of heeft u moeite met de leesbaarheid?
-
Stuur een e-mail naar communicatie@viecuri.nl en we zoeken een passende oplossing.
Disclaimer
Deze informatie is algemeen en geen behandeladvies. De informatie is ook geen vervanging van de afspraken die tussen patiënt en zorgverlener zijn gemaakt. VieCuri kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schade als gevolg van mogelijke onjuistheden. Bekijk hier de uitgebreide disclaimer.2