Op deze pagina vindt u een overzicht van de mogelijkheden van uw patiëntenportaal mijnVieCuri. We leggen alle menu opties uit, en zaken die u kunt terugvinden en regelen in mijnVieCuri.
Inloggen en uitloggen
Om in te loggen gaat u naar www.mijnviecuri.nl. U logt in met uw DigiD.
Inloggen met DigiD
Om in te loggen met uw DigiD kunt u kiezen tussen inloggen via de DigiD app of via DigiD met sms controle. Inloggen met de app van DigiD is eenvoudig: u hoeft alleen uw zelf gekozen code te gebruiken. Kiest u voor inloggen via DigiD met sms controle, dan komt u op de website van DigiD. Vul uw gebruikersnaam en wachtwoord in. U ontvangt direct een code per sms op uw mobiele telefoon. Als u deze code invult krijgt u toegang tot mijnVieCuri.
Inloggen als gemachtigde
Inloggen > Mijn gegevens > Machtigingen
Log in met uw eigen gegevens op www.mijnviecuri.nl. Ga naar ‘Mijn gegevens’ en klik op ‘Machtigingen’. Bij ‘Ik mag in het dossier van deze personen kijken’ ziet u tot welke medische dossiers u toegang heeft. Kies van wie u de gegevens wilt bekijken.
Als iemand u machtigt dan mag u in het medisch dossier van die persoon kijken. Hiervoor moet een machtigingsformulier worden ingevuld. Meer informatie hierover leest u op www.viecuri.nl/machtigen.
Inloggen voor uw kind
Inloggen > Mijn gegevens > Machtigingen
Is uw kind jonger dan 12 jaar oud? Dan moet u als ouder in uw eigen portaal inloggen om het medisch dossier van uw kind te bekijken. Als ouder moet u hiervoor gemachtigd zijn. Meer informatie hierover leest u op www.viecuri.nl/machtigen.
Kinderen tussen de 12 en 16 jaar oud kunnen met hun eigen DigiD inloggen in mijnVieCuri. Deze kinderen hebben medezeggenschap over wie in het dossier mag kijken.
Als een kind 16 jaar wordt vervalt automatisch de machtiging voor de ouder of voogd. Vanaf dat moment moet het kind zelf toestemming geven en de ouder of voogd machtigen om het medisch dossier te mogen bekijken.
Uitloggen
U kunt uitloggen door op het icoontje in de rechterbovenhoek van uw scherm te klikken:
U kunt ook uitloggen door in de rechterbovenhoek van uw scherm op uw naam te klikken. Het volgende menu verschijnt. U logt uit door onderin op ‘Uitloggen’ te klikken.
Uw persoonlijke startpagina
Is het inloggen gelukt? Dan komt u terecht op uw persoonlijke startpagina. Hier ziet u een overzicht van de belangrijkste informatie. Vanuit uw persoonlijke startpagina kunt u alle mogelijkheden van mijnVieCuri verkennen.
Informatie en toestemming geven
Bovenaan uw persoonlijke startpagina vragen wij u om VieCuri toestemming te geven voor het delen van uw medisch dossier. Om de best mogelijke zorg te verlenen is het namelijk belangrijk dat VieCuri uw medische gegevens mag delen met andere zorgverleners. Bijvoorbeeld met uw huisarts. Dit gaat niet automatisch vanwege regels voor privacy. We hebben dus uw toestemming nodig.
Toestemming geven? Klik op de knop ‘Informatie en toestemming geven’. Hier kunt u aangeven met wie VieCuri uw gegevens mag delen:
Meer informatie hierover leest u op www.viecuri.nl/toestemmingen.
Nieuwe meldingen
Op uw persoonlijke startpagina ziet u ook een overzicht van meldingen. Bijvoorbeeld het verzoek om een vragenlijst in te vullen om uw afspraak goed voor te bereiden. Controleer na het inloggen of er meldingen voor u klaarstaan:
Afspraak maken voor bloedprikken
Afspraken > Afspraak maken
- Ga bovenin het scherm naar 'Afspraken'.
- Klik op 'Afspraak maken'.
- Kies 'Laboratorium (Bloedafname).
- Klik op 'Volgende'.
- Kies voor wie u de afspraak wil maken bij 'Ik wil een afspraak maken voor'.
- Klik op 'Volgende'.
- Kies een optie bij 'In welke gemeente wilt u een afspraak maken?'.
- Klik op 'Volgende'.
- Controleer voor wie (stap 1) en in welke gemeente (stap 2) u de afspraak wil maken en klik op 'Volgende'.
- Maak een keuze uit een bepaalde plaats of kies 'Het maakt mij niet uit, zo snel mogelijk'.
- Klik op 'Volgende'.
- Kies uit het overzicht een moment dat voor u uitkomt of kijk voor een later moment door te klikken op 'Volgende'.
- Klik op 'Maak deze afspraak'.
- Controleer de afspraakinformatie en klik op 'Volgende' om de afspraak definitief te maken.
- Sla de afspraakinformatie op en controleer waar u moet zijn. Kijk bij 'Belangrijk' waar u de labbrief vindt. Zonder deze brief kan er geen bloed geprikt worden.
- Klik op 'Volgende' om de pagina te sluiten. U kunt uw afspraakinformatie inzien bij 'Afspraken die gaan komen'.
Afspraak maken op een poli
Afspraken > Afspraak maken > Afspraken op de wachtlijst
Om een afspraak te maken op een poli in VieCuri heeft u een verwijzing nodig. Bijvoorbeeld van uw huisarts.
Voor sommige poli’s kunt u zelf een afspraak maken in mijnVieCuri. Volg de onderstaande stappen als u een e-mail heeft gekregen om een afspraak te maken.
- Ga bovenin het scherm naar 'Afspraken'.
- Klik op 'Afspraken op de wachtlijst'.
- Bij 'Afspraakinformatie' staat extra informatie en eventuele bijzonderheden over de afspraak.
- Klik op 'Maak een afspraak' om de mogelijke datums voor deze afspraak te zien.
- Kies uit het overzicht een moment dat voor u uitkomt door te klikken op 'Maak deze afspraak'.
- Controleer de afspraakinformatie en klik op 'Volgende' om de afspraak definitief te maken.
- Sla de afspraakinformatie op en controleer waar u moet zijn. Kijk bij 'Belangrijk' of u iets moet voorbereiden. Of dat er zaken zijn waar u rekening mee moet houden bij deze afspraak.
- Klik op 'Volgende' om de pagina te sluiten. U kunt uw afspraakinformatie inzien bij 'Afspraken die gaan komen'.
Verwijzingen
Afspraken > Afspraak maken > Verwijzingen
Bij sommige verwijzingen kunt u direct een afspraak maken. Ga hiervoor naar ‘Verwijzingen’. Staat uw verwijzing er niet bij? Ga dan naar ‘Afspraken op de wachtlijst’ en maak hier een afspraak.
Overzicht afspraken
Afspraken > Overzicht afspraken
Heeft u binnenkort een afspraak in VieCuri? Via ‘Afspraken’ en ‘Overzicht afspraken’ vindt u een overzicht van uw afspraken, operaties, opnames, bezoeken aan de Spoedeisende Hulp (SEH) of afspraken voor beeldbellen (Videoconsult).
Op deze plek in mijnVieCuri vindt u ook praktische informatie over uw afspraken. U ziet de dag, datum en tijd van uw afspraak. Ook ziet u op welke afdeling u de afspraak heeft en door welke specialist u wordt behandeld. Klik op ‘Afspraakinformatie’ voor meer informatie over het routenummer en adresgegevens.
Beeldbelafspraken
Via uw computer, laptop, tablet of mobiele telefoon een afspraak met uw zorgverlener? Dat kan met beeldbellen. Met een beeldbelafspraak kunt u vanuit thuis een gesprek voeren met uw zorgverlener. U hoeft dan niet naar het ziekenhuis te komen. In mijnVieCuri noemen we beeldbellen een ‘videoconsult’. Voor een beeldbelafspraak gebruikt VieCuri een combinatie van patiëntenportaal mijnVieCuri en Webex.
Heeft u binnenkort een beeldbelafspraak? Zorg dat u goed bent voorbereid. Tips voor een goede beeldbelafspraak leest u op www.viecuri.nl/beeldbelafspraak.
Volg ongeveer 10 minuten voorafgaand aan uw afspraak de volgende stappen:
- Log in op mijnVieCuri met uw DigiD.
- Op de startpagina ziet u bij ‘aankomende afspraak’ uw afspraak staan. U kunt deze afspraak ook zien door via 'Agenda' naar 'Videoconsult' te gaan.
- Klik op 'Afspraakinformatie'. Er wordt een nieuw venster met de afspraakgegevens geopend.
- Klik op 'Videoconsult starten' om u aan te melden voor uw afspraak. Zo weet de zorgverlener dat u er bent.
- U wordt automatisch doorgestuurd naar een nieuwe pagina. Op deze pagina kunt u Webex starten of downloaden. Patiëntenportaal mijnVieCuri wordt gesloten en kunt u op een later moment opnieuw openen.
- U komt terecht in een digitale wachtruimte. Zodra de zorgverlener zich meldt, start de beeldbelafspraak.
Enkele tips voor uw beeldbelafspraak:
- Zorg ervoor dat de camera, de microfoon en het geluid van uw computer, laptop of mobiele telefoon aan staan.
- Praat rustig zodat de zorgverlener u goed verstaat.
- Gebruik eventueel een koptelefoon (of oordopjes) zodat u de zorgverlener goed kunt verstaan.
- Schrijf uw vragen op die u tijdens het gesprek wilt stellen. Leg deze naast uw beeldscherm zodat u ze niet vergeet.
- Wilt u het gesprek graag opnemen om later terug te kunnen kijken en luisteren? Laat dit uw zorgverlener aan het begin van het gesprek weten.
- Wilt u graag dat er iemand meeluistert tijdens het gesprek, bijvoorbeeld een familielid? Geef dit aan het begin aan bij de zorgverlener zodat hij/zij weet dat er iemand meekijkt en meeluistert.
- Zorg ervoor dat u het gesprek in een ruimte voert waar verder niemand ongewenst met u mee kan kijken of luisteren. Voer het gesprek bijvoorbeeld niet in een openbare ruimte.
Uw medisch dossier
Wilt u uw medisch dossier bekijken via mijnVieCuri? Ga naar ‘Dossier’ bovenin uw beeldscherm. Hier vindt u uw medische gegevens die bekend zijn bij VieCuri. Hieronder leggen we uit wat elk onderdeel van uw dossier betekent.
Allergieën
Dossier > Medische gegevens > Allergieën
Hier vindt u een overzicht van uw allergieën die bij VieCuri bekend zijn. Denkt u dat dit overzicht niet klopt? Bespreek dit met uw arts tijdens een volgend bezoek aan VieCuri.
Gezondheidsproblemen
Dossier > Medische gegevens > Gezondheidsproblemen
Hier vindt u diagnoses zoals uw arts deze heeft vastgesteld.
Implantaten
Dossier > Medische gegevens > Implantaten
Hier vindt u een overzicht van implantaten, protheses en operatieartikelen die tijdens een operatie in VieCuri bij u zijn ingebracht of gebruikt.
Ingebrachte materialen
Dossier > Medische gegevens > Ingebrachte materialen
Hier vindt u een overzicht van welke materialen bij u zijn ingebracht door een arts in VieCuri. Een ingebracht materiaal is een medisch voorwerp dat tijdelijk in uw lichaam is geplaatst. Bijvoorbeeld een infuusnaald of katheter.
Medicijnen
Dossier > Medische gegevens > Medicijnen
Hier staat het overzicht van medicijnen die u op dit moment gebruikt en die door behandelaars in VieCuri zijn voorgeschreven. Denkt u dat dit overzicht niet klopt? Bespreek dit met uw arts tijdens een volgend bezoek aan VieCuri.
Medische hulpmiddelen
Dossier > Medische gegevens > Medische hulpmiddelen
Hier vindt u een overzicht van de medische hulpmiddelen die u gebruikt zoals deze bij VieCuri bekend zijn. Bijvoorbeeld een rolstoel of rollator. Denkt u dat dit overzicht niet klopt? Bespreek dit met uw arts tijdens een volgend bezoek aan VieCuri.
Uitslagen
Dossier > Uitslagen
Bij ‘Uitslagen’ vindt u de uitslagen van onderzoeken in VieCuri. Zodra de resultaten van uw onderzoeken bekend zijn, zijn ze zichtbaar in mijnVieCuri.
In mijnVieCuri vindt u de volgende uitslagen terug:
- Lab: uitslagen van onderzoek naar bloed en urine.
- Meting: de laatst bekende uitkomsten van metingen (bijvoorbeeld uw lengte, gewicht en/of bloeddruk) zoals deze bekend zijn bij VieCuri.
- Microbiologie: uitslagen van onderzoek naar micro organismen zoals bacteriën en virussen.
- Pathologie (biopsie): uitslagen van onderzoek naar weefsels en cellen.
- Radiologie en nucleaire onderzoeken: verslagen van röntgenfoto’s en scans.
Alcohol, tabak en drugs
Dossier > Overig > Alcohol, tabak en drugs
Hier vindt u een overzicht van de genotmiddelen (denk aan alcohol, roken, drugs) die u gebruikt zoals bekend bij VieCuri.
Behandelbeperking
Dossier > Overig > Behandelbeperking
Heeft u bij uw arts iets laten vastleggen over reanimatie, behandelbeperking en/of wilsverklaring? Dit leest u hier terug.
Brieven
Dossier > Overig > Brieven
Hier vindt u de brieven die verstuurd zijn van uw arts in VieCuri naar u, uw huisarts of naar andere zorgverleners. Brieven van uw arts zijn 7 dagen nadat de brieven zijn gemaakt, zichtbaar in mijnVieCuri.
Wilt u een brief lezen? Klik naast de omschrijving van de brief op ‘Open als PDF’. De brief opent als PDF-bestand. Wilt u de brief printen? Gebruik de printmogelijkheid van uw browser. Bij de meeste internetbrowsers kan dat met de toetsencombinatie ‘Ctrl-P’ of ‘Command-P’ of in het rechtermuis-menu ‘Afdrukken’.
Lichamelijke en geestelijke toestand
Dossier > Overig > Lichamelijke en geestelijke toestand
Hier staat het overzicht van uw lichamelijke en/of verstandelijke beperkingen die bij VieCuri bekend zijn. Hier staat ook of u huishoudelijke of verpleegkundige hulp nodig heeft. Denkt u dat dit overzicht niet klopt? Bespreek dit met uw arts tijdens een volgend bezoek aan VieCuri.
Notities door huisarts of mantelzorger
Dossier > Overig > Notities door huisarts of mantelzorger
Hier vindt u een overzicht van de notities die zijn gemaakt door uw huisarts of mantelzorger.
Vragenlijsten en folders
Soms vraagt uw arts u om een vragenlijst in te vullen voordat u naar uw afspraak in VieCuri komt. Of om informatie te bekijken zoals een folder of filmpje. Zo gaat u goed voorbereid naar uw afspraak.
Vragenlijst invullen
Staat er een vragenlijst voor u klaar in mijnVieCuri? Dan vindt u deze vragenlijst bij ‘Vragenlijsten’.
Wilt u de vragenlijst invullen? Volg dan deze stappen:
- Kies de vragenlijst die u wilt invullen door rechts naast de omschrijving op ‘Invullen’ te klikken. De vragenlijst wordt nu geopend.
- Vul uw antwoorden in. Vragen met een sterretje (*) zijn verplicht. Klik telkens op ‘Volgende’ onderaan de pagina om naar de volgende vraag te gaan.
- Heeft u alle vragen beantwoord? Klik op ‘Opslaan’ om uw antwoorden te bewaren.
Als u op ‘Opslaan’ heeft geklikt hoeft u niets meer te doen. Uw arts kan via uw medisch dossier uw antwoorden bekijken voorafgaand aan uw afspraak in VieCuri.
Folders bekijken
Staat er een folder of filmpje voor u klaar in mijnVieCuri? Dan vindt u deze informatie bij ‘Folders’. Ongelezen folders en filmpjes zijn dikgedrukt. Klik op een folder of filmpje om de informatie te bekijken. U kunt de folder of het filmpje markeren als ‘Belangrijk’ of als ‘Gelezen’. Als u de folder of het filmpje heeft bekeken, dan is de regel niet meer dikgedrukt.
E-mail bij nieuwe vragenlijst of folder
Mijn gegevens > Persoonlijke gegevens > Mijn gegevens
Is uw e-mailadres bekend bij VieCuri? Dan krijgt u een e-mail als er een nieuwe vragenlijst voor u klaarstaat in mijnVieCuri. Beheer zelf uw e-mailadres en andere contactgegevens bij ‘Mijn gegevens’.
Mijn gegevens
Het onderdeel ‘Mijn gegevens’ laat zien welke gegevens er van u bekend zijn bij VieCuri. Een deel van deze gegevens kunt u zelf toevoegen en aanpassen. Hieronder leggen we uit wat elk onderdeel van ‘Mijn gegevens’ betekent.
Contactpersonen
Mijn gegevens > Persoonlijke gegevens > Contactpersonen
Hier ziet u uw contactpersonen zoals deze zijn vastgelegd in uw medisch dossier. Op dit moment kunnen deze gegevens helaas nog niet worden getoond in mijnVieCuri.
Extra adressen
Mijn gegevens > Persoonlijke gegevens > Extra adressen
Hier vindt u uw extra adressen die bij VieCuri bekend zijn. Deze adressen kunnen een afleveradres, bezoekadres, correspondentieadres, factuuradres of werkadres zijn. Staat er bij ‘Extra adressen’ informatie die niet klopt? En kunt u deze informatie niet zelf toevoegen of aanpassen via mijnVieCuri? Geef dit door tijdens uw volgende bezoek aan VieCuri.
Mijn gegevens
Mijn gegevens > Persoonlijke gegevens > Mijn gegevens
Hier vindt u de persoonlijke gegevens die VieCuri van u heeft. Een groot deel van deze gegevens kunt zelf aanpassen. Bijvoorbeeld uw telefoonnummer, e-mailadres en naamgebruik.
Wilt u uw telefoonnummer of e-mailadres veranderen? Volg dan deze stappen:
- Kies bij ‘Contactvoorkeur’ de informatie die u wilt veranderen.
- Klik op ‘Veranderen’.
- Heeft u de nieuwe informatie goed ingevuld? Klik op ‘Opslaan’ om uw gegevens te bewaren.
U kunt bij ‘Contactvoorkeur’ ook aangeven of u informatie van VieCuri digitaal (per e-mail) of op papier (per post) wilt ontvangen. Geef uw voorkeur aan bij ‘Contactprofiel’:
Staat er bij ‘Mijn gegevens’ informatie die niet klopt? En kunt u deze informatie niet zelf toevoegen of aanpassen via mijnVieCuri? Geef dit door tijdens uw volgende bezoek aan VieCuri.
Mijn zorgverleners
Mijn gegevens > Persoonlijke gegevens > Mijn zorgverleners
Hier vindt u de gegevens van uw huisarts, apotheek, tandarts en zorgverzekering als die bij VieCuri bekend zijn. Klopt deze informatie niet? Klik op ‘Veranderen’ en selecteer zelf de juiste zorgverleners.
Uw situatie thuis
Mijn gegevens > Persoonlijke gegevens > Uw situatie thuis
Hier vindt u uw thuissituatie zoals deze bij VieCuri bekend is. Hoe en met wie u woont kan namelijk invloed hebben op uw gezondheid en op welke zorg u thuis nodig heeft. Daarom houden wij dit bij.
Machtigingen
Mijn gegevens > Privacy > Machtigingen
Bent u gemachtigd om in het medisch dossier van iemand anders te kijken? Dan kunt u op deze plek overschakelen naar het dossier van de persoon die u heeft gemachtigd.
Andersom kunt u ook iemand anders toestemming geven om uw medische dossier in te zien via mijnVieCuri. Om iemand te machtigen moet een machtigingsformulier worden ingevuld. Meer informatie hierover leest u op www.viecuri.nl/machtigen.
Heeft u iemand gemachtigd maar wilt u deze machtiging ongedaan maken? Klik op 'Machtiging stoppen'. Daarna kan de andere persoon niet meer in uw dossier kijken.
Toestemmingen
Mijn gegevens > Privacy > Toestemmingen
Om de best mogelijke zorg te verlenen is het belangrijk dat VieCuri uw medische gegevens mag delen met andere zorgverleners. Bijvoorbeeld met uw huisarts en apotheek. Hiervoor hebben wij uw toestemming nodig. Deze toestemming geeft u op deze plek in mijnVieCuri.
Als u toestemming geeft voor inzage door uw huisarts, dan kan uw huisarts een gedeelte van uw medische gegevens inzien: brieven, afspraken en uitslagen.
Meer informatie hierover leest u op www.viecuri.nl/toestemmingen.
Aantekeningen
Mijn gegevens > Overig > Mijn aantekeningen
Heeft u binnenkort een afspraak met uw arts? Bij ‘Mijn aantekeningen’ noteert u de dingen die u tijdens de afspraak wilt bespreken.
Uw arts krijgt geen melding als u een nieuwe aantekening heeft gemaakt. Ze zijn bedoeld als herinnering tijdens uw afspraak in het ziekenhuis. Geef tijdens uw afspraak aan dat u aantekeningen heeft gemaakt zodat de arts ze kan openen.
- Uw aantekeningen worden direct opgenomen in uw medisch dossier en zijn dus zichtbaar voor uw directe zorgverleners.
- U kunt uw aantekeningen aanpassen nadat u deze heeft opgeslagen.
- U kunt uw aantekeningen niet verwijderen.
Bij dringende klachten
Heeft u dringende klachten die u wilt bespreken met uw arts? Noteer deze niet bij ‘Mijn aantekeningen’ maar neem dan direct contact op met de desbetreffende polikliniek of de Spoedeisende Hulp (SEH).
Hulp nodig?
Heeft u na het lezen van deze handleiding nog vragen? Kijk op de pagina over mijnVieCuri of neem contact op met de helpdesk van mijnVieCuri.
Bel of stuur een e-mail
Stuur een e-mail naar mijnviecuri@viecuri.nl of bel naar 077 320 55 44.
Bellen kan van maandag tot en met donderdag tussen 8.30 en 12.00 uur.
De helpdesk helpt u alleen met vragen over het gebruik van mijnVieCuri. Voor medische vragen kunt u contact opnemen met uw polikliniek. Bekijk hier de contactgegevens van al onze afdelingen.
Opmerkingen
- Ziet u een typfout, een taalkundige fout, of heeft u moeite met de leesbaarheid?
-
Stuur een e-mail naar communicatie@viecuri.nl en we zoeken een passende oplossing.
Disclaimer
Deze informatie is algemeen en geen behandeladvies. De informatie is ook geen vervanging van de afspraken die tussen patiënt en zorgverlener zijn gemaakt. VieCuri kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schade als gevolg van mogelijke onjuistheden. Bekijk hier de uitgebreide disclaimer.