Voorbereiding op uw opname

Welkom in Medisch Centrum VieCuri

Binnenkort wordt u opgenomen in het ziekenhuis. VieCuri is een ziekenhuisorganisatie met 2 locaties: Venlo en Venray.

Hier vindt u praktische algemene informatie die u kan helpen bij de voorbereiding op uw opname.

Op elke afdeling kunnen er net wat andere regels gelden. Als u weet op welke afdeling u komt te liggen kunt de bijhorende afdelingsfolder opzoeken op www.viecuri.nl 1 of u krijgt deze van de verpleegkundige tijdens opname.

Wij wensen u een goed verblijf in ons ziekenhuis.

Meenemen naar het ziekenhuis

  • Een geldig identiteitsbewijs.
  • Uw medicijnen (liefst in de verpakking en doosje).
  • Medicatieoverzicht.
  • Het doseringsschema van de Trombosedienst mee als u daar bekend bent.
  • Dieet-/voedingsvoorschriften
  • Kleding, pyjama, toiletartikelen, stevige schoenen of sloffen.
  • Uw eventuele hulpmiddelen zoals: Bril, gehoorapparaat, steunkousen, wandelstok, rollator, eventueel uw apneu-apparaat.
  • Telefoon, tablet (+oplader), boek, tijdschrift, puzzelboekje, of iets anders waarmee u de tijd kunt doorkomen.

Contactpersoon

Kies 1 vaste contactpersoon. Deze contactpersoon is de schakel tussen u, het ziekenhuis en eventueel andere naasten. De verpleegkundige geeft geen medische informatie aan uw contactpersoon door.

Meer informatie over 'contactpersoon in het ziekenhuis' vindt u op de website2.

Bezoek

Als u maar voor 1 dag wordt opgenomen is het belangrijk om de korte tijd die u hier bent, te rusten en bij te komen van de ingreep. Om deze reden is er geen bezoekregeling voor patiënten die op de Dagbehandeling Beschouwend. Dit geldt ook als u maar 1 dag wordt opgenomen op de Short Stay. 

De persoon die u naar het ziekenhuis brengt mag bij u blijven tot u naar de operatiekamer gaat.

Bij terugkomst op de afdeling wordt de 1 e contactpersoon gebeld en wordt er een afspraak gemaakt wanneer u opgehaald kan worden.

 

Voor alle overige afdelingen geldt:

Er zijn op alle dagen 2 bezoekmomenten:

  • 14.00-15.00 uur
  • 18.30-20.00 uur

Maximaal 2 bezoekers per patiënt op de kamer.

 

Wilt u meer bezoek ontvangen? Wissel het bezoek af, ga naar het dagverblijf op de afdeling, ga naar ons restaurant ThuiZ (1 e verdieping) of naar restaurant La Vie (begane grond). Geef het wel aan de verpleegkundige door als u de afdeling even verlaat.

 

Op de Acute Opname afdeling (AOA) en in het Geboortecentrum gelden andere bezoektijden. Kijk op hier3 voor de meest actuele informatie.

Waardevolle bezittingen

Wij raden u aan om geld, sieraden en andere kostbaarheden thuis te laten. VieCuri is in de meeste gevallen niet aansprakelijk als uw spullen kwijt raken. U kunt uw (waardevolle) spullen opbergen in uw persoonlijke kledingkast met cijferslot.

Bloemen/planten

Bloemen, bloemstukjes in potgrond en planten zijn op alle afdelingen niet toegestaan.

Gebruik van televisie, internet en telefoon

Er hangt bij elk bed een televisie. Hierop kunt u ook radio luisteren. U krijgt een koptelefoon van de verpleegkundige.

 

Iedereen kan gebruik maken van ons gratis wifi-netwerk: VieCuri Free Internet. U heeft geen wachtwoord nodig.

 

Het gebruik van een mobiele telefoon is op deze afdeling toegestaan, maar

voorkom geluidsoverlast en houd rekening met uw kamergenoten. 

    • Hou de telefoon aan uw oor en gebruik geen luidspreker.
    • Spreek rustig.
    • Zoek een rustig plekje op de afdeling,  als u lang wilt bellen.

Blijf op de hoogte van actueel nieuws, blogs en evenementen. Volg ons op: 
Facebook45Instagram6Vimeo7Youtube8 en LinkedIn9

mijnVieCuri

mijnVieCuri is een persoonlijk digitaal portaal. Hierin kunt u een aantal delen van uw medisch dossier bekijken zoals uitslagen van onderzoeken, afspraken en brieven voor de huisarts. Lees meer op de informatiepagina van mijnVieCuri10.

Ga naar www.mijnviecuri.nl11 om in te loggen.

VieCuri is een rookvrij ziekenhuis

In het ziekenhuis en buiten op het terrein van VieCuri mag niet gerookt worden.

Voorzieningen in het ziekenhuis

Tijdens uw verblijf kunt u gebruik maken van een aantal voorzieningen in het ziekenhuis. Hier vindt u een overzicht.

Stiltecentrum en gebedsruimte (route 19)
Zorgboulevard met regionale ondernemers:

  • Apotheek VieCuri Vitaal
  • Gifts en Bizz,voor o.a. kaarten, cadeaus en boeken
  • Pearl, opticien
  • Pink, lingerie
  • Penders Voetzorg
  • Heckert en van Lierop, orthopedische hulpmiddelen
  • Medipoint, hulpmiddelen en advies
  • Stufkens, hoorcentrum
  • Huizenaar, haarwerken
  • La Vie,restaurant

Op de locatie Venlo kunt u een afspraak maken met de:

  • pedicure /manicure (077) 320 54 24
  • kapper (077) 351 20 76

De afspraak vindt plaats op uw kamer. Breng de verpleegkundige op de hoogte van deze afspraak.  De kosten zijn voor eigen rekening.

Planning van uw opname

Is van tevoren bekend dat u wordt opgenomen? Dan krijgt u bericht wanneer, waar en hoe laat u in ons ziekenhuis moet zijn. Het ligt aan de ingreep of behandeling of u in Venlo of Venray opgenomen wordt. Niet alle ingrepen en behandelingen worden op beide locaties uitgevoerd.

U kan de locatie waar u het liefst naar toe gaat met de zorgverlener bespreken.

Gemengd verplegen

In het ziekenhuis wordt gemengd verpleegd. Dat betekent dat er op een patiëntenkamer zowel mannen als vrouwen liggen. Wilt u niet opgenomen liggen op een 'gemengde' patiëntenkamer, dan kunt u dit laten weten tijdens het preoperatief gesprek of bij het secretariaat van uw behandelend arts. In dat geval proberen we u op een passende kamer te plannen. Helaas is dit niet altijd mogelijk.

Medicijnen

Op het preoperatief bureau wordt met u besproken welke medicijnen u wel en niet mag innemen op de operatiedag.

Waar moet u zich melden?

Op de dag van opname meldt u zich op het aangegeven tijdstip bij de receptie in de centrale hal of rechtstreeks op de verpleegafdeling.

Rolstoelen

In de hal bij de hoofdingang staan rolstoelen. Voor gebruik heeft u een 2 euromuntstuk nodig. Na gebruik vragen wij u de rolstoel weer bij de hoofdingang terug te zetten.

De verpleegafdeling

Op de verpleegafdeling wordt u ontvangen door een verpleegkundige. Deze informeert u over de werkwijze op de afdeling en beantwoord uw vragen als u deze nog heeft. Tijdens dit gesprek wordt het telefoonnummer van de contactpersoon genoteerd. Als daar aanleiding toe bestaat kan de verpleging of uw specialist contact met hem/haar opnemen.

Welke arts voert de operatie uit?

De arts die u eerder heeft geholpen op de polikliniek is meestal, maar niet altijd de arts die uw operatie uitvoert. Mogelijk voert een andere arts of een arts-assistent de operatie uit. Als uw operatie door een andere arts wordt uitgevoerd is dit van te voren met u besproken.

Behandeling en zorg gaan door en voor

Uw zorg gaat altijd door. Dit betekent dat u mogelijk niet op uw kamer bent als uw bezoek langskomt, omdat u een onderzoek of behandeling hebt. Ook kan het zijn dat we uw bezoek vragen om tijdelijk de kamer te verlaten. Bij bepaalde zorg of bij privacygevoelige zaken van u of van uw kamergenoten kan dit nodig zijn.

Mantelzorg / ondersteuning bij uw zorg

Mantelzorgers kunnen positieve bijdrage leveren aan uw herstel. Wilt u dat uw mantelzorger (zorg)taken uitvoert tijdens uw opname, geef dit dan door aan de verpleegkundige. U kunt hierover samen afspraken maken. Meer informatie leest u op de pagina over Mantelzorg in VieCuri12.

Dagindeling

Eten en drinken

Als u geopereerd bent geeft de arts of de verpleegkundige aan wat u mag eten en drinken. Heeft u een dieet? Geef dit door aan de voedingsassistenten en verpleegkundigen.

7.00

Wakker worden

8.30-9.30

Ontbijt

10.00

Drankenrondje

12.00-13.00

Lunch

14.00

Drankenrondje

17.00-19.00

Warme maaltijd

19.00

Drankenrondje

22.00

Nachtrust

Visite lopen

Tijdens uw opname in het ziekenhuis ziet u uw eigen arts niet iedere dag. Van maandag tot en met vrijdag loopt de arts-assistent (zaalarts) met een verpleegkundige visite.

Minimaal 1 keer per week loopt een arts mee met de visite. De zaalarts bespreekt uw zorg dagelijks met uw chirurg.

U kunt bij de arts-assistenten terecht voor al uw dagelijkse vragen. Het is natuurlijk altijd mogelijk om uw arts te spreken. Geef dit aan bij de arts-assistent of verpleegkundige.

Samen Beslissen / 3 goede vragen

Als u in VieCuri bent voor een behandeling of onderzoek, komt u vaak voor een beslissing te staan. Een operatie, medicijnen, of toch liever nog even wachten? Doorbehandelen of stoppen? Meerdere opties zijn mogelijk, maar welke past het beste bij u? Om tot een besluit te komen, kunt u samen met uw arts tijdens de visite of een apart gesprek de mogelijkheden en uw behandelwensen bespreken.

U kunt zich met de volgende 3 vragen voorbereiden op een goed gesprek:

  1. Wat zijn mijn mogelijkheden?
  2. Wat zijn de voor- en nadelen van die mogelijkheden?
  3. Wat betekent dat in mijn situatie?

VieCuri wil rekening houden met uw wensen en voorkeuren. Het is belangrijk dat u aangeeft hoe u zich voelt, wat uw ervaringen zijn, wat uw voorkeur heeft en hoe u in het leven staat. Dit zijn allemaal belangrijke dingen die kunnen helpen bij uw beslissing. U mag van ons verwachten dat uw arts medische kennis en ervaring heeft en kan inschatten of bepaalde risico’s voor u gelden. Uw arts helpt u ook om de mogelijkheden en uw voorkeuren duidelijk te krijgen. Zo heeft u allebei uw eigen rol en ‘beslissen jullie samen’ over het behandelplan.

Patiëntbespreking

Iedere dag is er een overleg met alle beschikbare artsen, arts-assistenten en co-assistenten. Tijdens deze bespreking worden alle opgenomen patiënten besproken. De behandelplannen worden kritisch bekeken en als dat nodig is bijgesteld. Tijdens dit overleg worden ook bijzonderheden uit de visite en uitslagen van aanvullend onderzoek besproken.

Bewegen

Opname in het ziekenhuis en de behandeling en ziekte die daarvan de oorzaak is heeft altijd invloed op uw conditie. Door genoeg te bewegen, voor en tijdens uw opname, zorgt u ervoor dat uw conditie niet teveel achteruit gaat. Het is meestal niet nodig dat u in bed blijft liggen. Probeer zo veel mogelijk te bewegen en zelf te doen wat u kan. U zult hierdoor sneller opknappen. Zorg ook als u weer naar huis mag voor voldoende beweging.

VieCuri is een opleidingsziekenhuis

Dit betekent dat onze artsen en verpleegkundigen hun toekomstige collega’s opleiden. Het kan voorkomen dat u tijdens uw verblijf te maken krijgt met arts-assistenten en leerling-verpleegkundigen. De arts-assistenten werken altijd in nauw overleg met de arts die hierbij altijd de eindverantwoordelijke blijft. Op het naamkaartje van de ziekenhuismedewerkers kunt u zien met wie u te maken heeft.

Wie werken er op de afdeling?

Een ziekenhuis gaat 24 uur per dag door. Daarom wisselen de medewerkers een paar keer per dag. Als het personeel elkaar afwisselt, is er een overdracht op de afdeling. Zo is iedereen op de hoogte van hoe het met iedereen gaat. Iedere verpleegkundige verzorgt een groep patiënten. Dit betekent dat u iedere dag een “vaste” verpleegkundige heeft.

Artsen

Op de afdeling werken artsen. Iedere arts heeft zijn eigen specialisatie. Deze artsen werken op de locatie in Venlo en in Venray. Uw eigen arts is uw hoofdbehandelaar. De arts maakt samen met u een behandelplan.

Arts-assistenten

Arts-assistenten zijn volledig bevoegde artsen die in opleiding zijn tot specialist (AIOS) of niet in opleiding tot specialist (ANIOS).

Op de polikliniek en operatiekamer assisteren de arts-assistenten de arts. Arts-assistenten kunnen ook samen met een chirurg opereren. Arts-assistenten in opleiding opereren soms zelfstandig als de chirurg hier toestemming voor geeft. De specialist geeft deze toestemming alleen als de arts-assistent ervaren genoeg is.

Op de verpleegafdeling zijn de arts-assistenten verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken en kunnen ze de rol van zaalarts hebben. Ze lopen visite met de verpleegkundige.

Arts-assistenten zijn tijdens uw opname een belangrijke vaste schakel tussen u en uw behandelend arts.

Wilt u niet behandeld worden door een arts-assistent? Geef dit dan aan bij uw behandelend arts .

Co-assistenten

Een co-assistent is een student Geneeskunde die in het ziekenhuis ervaring opdoet. Deze praktijkervaring is het laatste onderdeel van de opleiding tot arts. De co-assistenten doen vaak een deel van het vooronderzoek bij patiënten. Zij kunnen nog niet al uw vragen beantwoorden. Na dit vooronderzoek komt u bij uw behandelend arts. Uw arts geeft antwoord op al uw vragen. Wilt u niet dat een co-assistent bij uw afspraak aanwezig is? Geef dit dan aan bij uw behandelend arts.

Andere zorgverleners op de afdeling

Het verplegend personeel bestaat uit:

  • (gespecialiseerde) verpleegkundigen
  • leerling-verpleegkundigen en stagiaires
  • Op de afdeling kunt u ook in contact komen met:

  • physician assistent (ondersteunend aan arts en zaalarts)
  • voedingsassistenten
  • secretaressen
  • afdelingsassistenten
  • fysiotherapeuten
  • medewerkers van het priklaboratorium
  • gipsverbandmeesters
  • spiritueel zorgverleners
  • schoonmaakmedewerkers
  • diëtisten
  • transferverpleegkundigen (als dat nodig is bij ontslag)
  • vrijwilligers
  • Zorgrisico’s bij opname

    Pijnbestrijding

    U kan pijn hebben na een operatie of door een ziekte. Pijn kan het beter worden tegenwerken doordat u bijvoorbeeld anders gaat ademhalen of minder gaat bewegen. In VieCuri proberen we ernstige pijn ‘voor te blijven’ met standaard pijnmedicatie om uw pijn te verminderen.

    Decubitus

    We besteden veel aandacht aan het voorkomen van decubitus of ‘doorliggen’. Als dit toch ontstaat kunt u ervoor zorgen dat het niet erger wordt door elke 2 uur van houding te veranderen. De verpleegkundige kan u adviseren, helpen met de wisselligging en als dat nodig is materialen aanbieden om erger te voorkomen.

    Ondervoeding

    Een goede voedingstoestand zorgt ervoor dat u zich beter voelt en sneller beter wordt. Wij controleren onze patiënten daarom op ondervoeding. Ondervoed betekent dat u te weinig belangrijke voedingsstoffen binnen krijgt. Als dit het geval is, krijgt u extra snacks aangeboden met een hoge voedingswaarde.

    Vallen

    Het is belangrijk dat u niet valt, ook niet tijdens uw verblijf in VieCuri. Draag altijd goede schoenen. Heeft u bijvoorbeeld een beugel, brace of aangepaste schoenen, neem deze dan mee. Neem een (loop-)hulpmiddel mee als u:

    • minder goed hoort of ziet
    • moeite heeft om zelfstandig te lopen of staan
    • de afgelopen 6 maanden bent gevallen
    • de afgelopen maanden duizelig bent geweest.

    Meer informatie over pijn, decubitus, ondervoeding en vallen vindt u op de informatiepagina Zorgrisico’s bij opname13.

    Weer naar huis

    De arts bepaalt samen met u en de verpleging wanneer u naar huis mag. Voordat u naar huis gaat, heeft u een gesprek met een verpleegkundige van de afdeling. De verpleegkundige neemt alles met u door wat u moet weten over uw behandeling en uw zorg. U krijgt dan meestal meteen datum voor een controleafspraak mee, maar soms wordt deze later nagestuurd.

     

    Mogelijk heeft u bij een ontslag naar de thuissituatie extra hulpmiddelen nodig. Denk hierbij aan een bed (voor beneden), looprek, rollator, urinaal of po-stoel. Voor meer informatie of overleg kunt u bij de verpleging terecht.

    Vervolgzorg

    Als u niet meteen naar huis kan zonder zorg, wordt het Transferbureau ingeschakeld.

    Dit bureau bepaalt aan de hand van de wet of u in aanmerking komt voor vervolgzorg; zoals thuiszorg, revalidatie of een kortdurend verblijf in een zorginstelling. Bij de informatie over ‘Vervolgzorg nodig14 kunt u hierover meer lezen.

     

    Als er voor u vervolgzorg geregeld moet worden is de datum en tijdstip van uw ontslag meestal niet goed van te voren aan te geven. Op het moment dat bekend is dat de thuiszorg of de zorginstelling tijd en plaats voor u heeft gaat de ontslagprocedure verder. Dit moment kan voor uw gevoel heel snel en plotseling komen. Het kan dus zo zijn dat u dezelfde of de volgende dag al het ziekenhuis mag verlaten. We hopen dat u begrijpt dat door de samenwerking met andere organisaties er snel gehandeld moet worden om ieders planning te laten slagen.

    Vervoer

    Als u met ontslag mag, moet uzelf of uw contactpersoon het vervoer regelen en een eventuele rolstoel. Als de ontslagdatum bekend is zal de verpleegkundige dit met u bespreken. De verpleegkundige bespreekt ook welke vervoersmogelijkheden er bestaan en welke het best passend is in uw situatie:

    • eigen vervoer/ taxi
    • rolstoeltaxi
    • ambulance (dit wordt altijd in overleg bepaald door de arts en verpleging).

    Medicijnen

    Moet u thuis medicijnen blijven gebruiken? Een medewerker van de apotheek bespreekt dit met u voordat u naar huis gaat.

    Maak VieCuri beter!

    Compliment, tip of klacht

    Heeft u complimenten, opmerkingen, verbeterpunten of klachten over uw behandeling of verblijf op de afdeling? Geef dit dan aan ons door. U kunt dit doorgeven bij de verpleging, uw arts of de teamleider van de afdeling.

    Bent u na overleg op de afdeling niet tevreden? Of kunt u uw vragen of opmerkingen niet rechtstreeks bespreken? Dan kan een klachtenfunctionaris u helpen. Kijk op de website voor meer informatie over het indienen van een compliment, tip of klacht.15

    VieCuri patiëntenpanel

    Wilt u graag meedenken over belangrijke onderwerpen in en rondom VieCuri? Ruim 500 mensen doen al mee! Ga voor meer informatie naar www.viecuri.nl/patientenpanel16 en meld u aan!

    Cliëntenraad

    De uitkomsten van het patiëntenpanel worden gedeeld met de Cliëntenraad. Zij geven aan de hand van de resultaten en over andere zaken advies aan het bestuur van VieCuri. De cliëntenraad komt op voor de belangen van de patiënten van VieCuri in het algemeen.

    Goed om te weten

    Bij een afspraak, behandeling of opname in het ziekenhuis spelen zaken een rol waar u waarschijnlijk niet meteen aan denkt. We hebben er een aantal voor u op een rij gezet in op de informatiepaginga 'Goed om te weten'17.

    • Wachttijden
    • Kosten ziekenhuiszorg
    • Registratie en identificatie
    • Rechten en plichten van de patiënt en zorgverlener
    • Tolk voor doven, slechthorenden en anderstaligen
    • Privacy
    • Wet en regelgeving
    • Dossierinzage
    • Levenskwesties
    • Infectiepreventie
    • Huisregels van VieCuri
    • Wetenschappelijk onderzoek

    Wilt u meer lezen over een of meerdere onderwerpen, ga dan naar de website of vraag de verpleegkundige om deze informatie uit te printen.

    Betekenis moeilijke woorden

    1. Apneu: Ademstilstand

    Linkjes

    1. http://www.viecuri.nl/
    2. https://www.viecuri.nl/contactpersoon
    3. https://www.viecuri.nl/op-bezoek/
    4. https://www.facebook.com/VieCuri/?locale=nl_NL
    5. https://www.instagram.com/viecuri/
    6. https://www.instagram.com/viecuri/
    7. http://www.vimeo.com
    8. https://www.youtube.com/@VieCurigewoonbeter
    9. https://www.linkedin.com/company/viecuri-medisch-centrum/
    10. https://www.viecuri.nl/mijnviecuri,patientenportaal
    11. https://www.mijnviecuri.nl
    12. https://www.viecuri.nl/mantelzorg
    13. https://www.viecuri.nl/zorgrisicos
    14. https://www.viecuri.nl/vervolgzorg
    15. https://www.viecuri.nl/tevreden-ontevreden
    16. https://www.viecuri.nl/patientenpanel
    17. https://www.viecuri.nl/goedomteweten
    18. https://www.viecuri.nl/disclaimer-patienteninformatie

    Vragen

    Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen? Stel uw vragen tijdens het eerstvolgende bezoek of bel naar:

    Contact

    Opmerkingen

    • Ziet u een typfout, een taalkundige fout, of heeft u moeite met de leesbaarheid?
    • Ziet u teksten of afbeeldingen met auteursrechten die wij niet hebben vermeld?

    Stuur een e-mail naar communicatie@viecuri.nl en we zoeken een passende oplossing.

    Disclaimer

    Deze informatie is algemeen en geen behandeladvies. De informatie is ook geen vervanging van de afspraken die tussen patiënt en zorgverlener zijn gemaakt. VieCuri kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schade als gevolg van mogelijke onjuistheden. Bekijk hier de uitgebreide disclaimer.18