Inleiding
U bent in het ziekenhuis opgenomen voor een medische behandeling. Uw arts informeert u als deze behandeling is afgerond. Het is dan niet meer nodig om in het ziekenhuis te blijven.
Het is mogelijk dat u nog wel vervolgzorg nodig heeft, thuis of in een andere zorginstelling
Waarom krijgt u deze informatie?
Wij willen u en uw naasten graag uitleggen wat VieCuri regelt rondom uw ontslag. En we leggen uit wat u zelf kan en moet regelen.
Door een goede voorbereiding kunnen we er samen voor zorgen dat het ontslag naar huis of naar een andere zorginstelling soepel verloopt.
Hierdoor kunnen we ook weer iemand anders helpen die een medische behandeling nodig heeft.
Welke vervolgplek past het beste bij u?
Als u na uw ziekenhuisopname zorg nodig heeft, zijn er 4 mogelijkheden:
- U gaat naar huis met thuiszorg.
- U gaat tijdelijk naar een zorginstelling waar ze geriatrische revalidatiezorg bieden.
- U gaat een korte periode als tijdelijke oplossing naar een locatie voor eerstelijnsverblijf (ELV). Uw huisarts of behandelend arts schat in dat u op korte termijn zult herstellen zodat u weer zelfstandig thuis kunt gaan wonen. De duur van het verblijf is maximaal enkele weken.
- U gaat naar een andere zorginstelling waar u definitief gaat wonen. 1
Naar welke zorginstelling u gaat, is afhankelijk van het soort zorg dat u nodig heeft en of deze zorginstelling plaats heeft.
Wat kunt u vooraf zelf al regelen?
Is het vóór uw opname al duidelijk dat u vervolgzorg nodig heeft? Dan kunt u alvast een aantal praktische zaken regelen en uitzoeken.
U kunt bijvoorbeeld:
- hulp vragen aan familie of kennissen;
- hulp aanvragen bij algemene hulpdiensten. Bijvoorbeeld vrijwilligersorganisaties die hulp geven aan inwoners van de gemeente;
- hulp aanvragen via het Wmo-loket van uw gemeente (Wmo: Wet maatschappelijke ondersteuning).2
Wat als u langer in het ziekenhuis blijft dan nodig is?
Als u langer in het ziekenhuis blijft dan medisch nodig is, kan dit gevolgen hebben voor uw zorgkosten.
Als uw behandeling is afgerond, vergoedt uw zorgverzekering niet meer alle kosten voor uw verblijf in het ziekenhuis. Kijk bij uw eigen zorgverzekering welke kosten voor u worden vergoed.
Wanneer begint de vervolgzorg?
De vervolgzorg begint zo snel mogelijk nadat uw medische behandeling bij VieCuri is afgerond.
- Gaat u naar huis met thuiszorg, dan is dit meestal snel te regelen. Als het nodig is kan de zorg al beginnen op de dag van ontslag uit het ziekenhuis. De aanvraag voor thuiszorg wordt samen met de verpleegkundige gemaakt tijdens uw ziekenhuisopname. De thuiszorgorganisatie stelt de definitieve zorg die u krijgt vast.
- Als u medisch bent uitbehandeld maar nog niet zelfstandig thuis kunt zijn, kunt u aangemeld worden voor geriatrische revalidatiezorg. Kijk hier voor meer informatie3.
- Gaat u tijdelijk naar een locatie voor eerstelijnsverblijf? Kijk hier voor meer informatie.4
- Gaat u naar een andere zorginstelling, dan vult u samen met een transferverpleegkundige een aanvraag in voor ‘intramurale vervolgzorg’. Bij deze aanvraag kunt u laten weten welke zorginstelling u wenst. Met deze aanvraag wordt een CIZ-indicatie gesteld. Het CIZ5 (Centrum Indicatiestelling Zorg) stelt vast op welke zorg en hoeveel zorg u recht heeft vanuit de Wet Langdurige Zorg. Kijk hier voor meer informatie over hoe dit precies werkt met een WLZ-indicatie6.
Belangrijk om rekening mee te houden bij vervolgzorg in een zorginstelling
U heeft bij uw aanvraag aangegeven naar welke zorginstelling u het liefste toe gaat. Het kan zijn dat daar op het moment van uw ontslag geen plaats is.
U gaat dan tijdelijk naar een andere zorginstelling waar op dat moment wel plaats is. U krijgt hier natuurlijk de juiste zorg.
Zodra er plek is in de door u gewenste zorginstelling regelt de zorginstelling waar u tijdelijk verblijft de overplaatsing.
Als u niet in een andere zorginstelling opgenomen wilt worden totdat er plaats is in de zorginstelling die u wenst, moet u ergens anders wachten. Bijvoorbeeld thuis of bij familie. Alle zorg zal dan door mantelzorgers geregeld en/of gegeven moeten worden.
Het is helaas niet mogelijk om in het ziekenhuis te wachten totdat de door uw gewenste zorginstelling plaats heeft.
Vervoer
Hoe regelt u vervoer naar de zorginstelling?
U en uw familie zijn zelf verantwoordelijk voor het regelen van vervoer.
Met de verpleegkundige bespreekt u welk vervoersmiddel het beste bij uw gezondheid past:
- eigen vervoer;
- taxi;
- zorgtaxi;
- zorgambulance.( Als een zorgambulance nodig is, regelt de verpleegkundige dit).
Wordt het vervoeren naar een zorginstelling vergoed?
Dit is afhankelijk van uw zorgverzekering. Vraag dit bij uw eigen zorgverzekering na.
Hoe regelt u een taxi/rolstoelbusje?
U kunt bellen naar onderstaande taxibedrijven om een taxi of rolstoelbusje te bestellen.
Taxibedrijf |
Telefoonnummer |
Soort vervoer |
Beschikbare |
---|---|---|---|
Munckhof Taxi |
077 - 397 88 80 |
Ziekenvervoer |
Personenauto Rolstoelbusje |
van Bommel |
077 - 352 33 23 |
Regulier en |
Personenauto Rolstoelbusje |
Geerets - |
0800 - 555 22 33 |
Regulier en |
Personenauto Rolstoelbusje |
T-tax Venlo |
077 - 320 05 35 |
Regulier |
Personenauto |
Linkjes
- https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verpleeghuizen-en-zorginstellingen/wet-langdurige-zorg-wlz
- https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorg-en-ondersteuning-thuis/wmo-2015
- https://www.viecuri.nl/patienteninformatie/algemeen/transferbureau/geriatrische-revalidatiezorg-na-ziekenhuisopname/
- https://www.viecuri.nl/patienteninformatie/algemeen/transferbureau/eerstelijnsverblijf-elv/
- https://www.ciz.nl
- https://www.viecuri.nl/patienteninformatie/algemeen/transferbureau/wet-langdurige-zorg-wlz-informatie-over-opname-in-een-zorginstelling-na-ontslag/
- https://www.viecuri.nl/disclaimer-patienteninformatie
Vragen
Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen? Stel uw vragen tijdens het eerstvolgende bezoek of bel naar:
Contact
Opmerkingen
- Ziet u een typfout, een taalkundige fout, of heeft u moeite met de leesbaarheid?
-
Stuur een e-mail naar communicatie@viecuri.nl en we zoeken een passende oplossing.
Disclaimer
Deze informatie is algemeen en geen behandeladvies. De informatie is ook geen vervanging van de afspraken die tussen patiënt en zorgverlener zijn gemaakt. VieCuri kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schade als gevolg van mogelijke onjuistheden. Bekijk hier de uitgebreide disclaimer.7