Goed om te weten

Over uw rechten en plichten, onze huisregels en meer

Inleiding

Als er iets aan de hand is met uw gezondheid dan heeft u hulp nodig van een arts of van een andere zorgverlener. U en uw zorgverlener hebben allebei rechten en plichten. Het is belangrijk dat u die kent. Hier vindt u uitgebreide informatie over de rechten en plichten van u en van uw zorgverlener. 

 

VieCuri gelooft dat goede zorg alleen mogelijk is als u en uw zorgverlener goed met elkaar omgaan. Artsen en verpleegkundigen kunnen niet aan u zien wat u voelt, denkt of wilt. Vertel daarom wat u wilt en wat u niet wilt. Stel vragen als u iets niet begrijpt of als iets anders gaat dan u verwacht. Denk mee over uw behandeling. Zo zorgen we samen voor goede en veilige zorg.

Algemene informatie

Verwijzing verplicht

Voor een eerste afspraak bij een arts in VieCuri heeft u altijd een verwijzing nodig van uw huisarts of van een andere verwijzer. 

Wachttijden

Hier vindt u de actuele wachttijden.

Vindt u de wachttijd te lang? Dan kunt u contact met ons opnemen of uw zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling. Uw zorgverzekeraar kan u ondersteunen zodat u misschien sneller geholpen wordt. De wachttijd voor een afspraak bij de polikliniek en diagnostiek is gemiddeld 4 weken. De wachttijd voor een behandeling is gemiddeld 7 weken.


Hoofdbehandelaar

De hoofdbehandelaar is de arts die verantwoordelijk is voor uw behandeling. U heeft er recht op de namen te weten van uw hoofdbehandelaar en de andere artsen, verpleegkundigen en zorgverleners die u behandelen of verzorgen. Weet u niet wie uw hoofdbehandelaar is? Vraag hier dan naar.


Opleidingsziekenhuis

VieCuri is een opleidingsziekenhuis. Dit betekent dat er naast de artsen die u behandelen soms ook arts-assistenten, coassistenten, student-verloskundigen en leerling-verpleegkundigen bij uw onderzoek en behandeling aanwezig zijn. Soms krijgt u een afspraak bij een arts-assistent. Arts-assistenten werken altijd in overleg met de arts die uw hoofdbehandelaar is. Als u liever geen arts-assistent wilt dan kunt u dit laten weten aan uw hoofdbehandelaar of aan de spreekuurassistente. Dan kunnen zij hier rekening mee houden.

Uw persoonlijke gegevens

Registratie en identificatie verplicht

Om goede zorg te kunnen verlenen is het nodig dat iedere patiënt die voor onderzoek of behandeling naar VieCuri komt, zich registreert en een ziekenhuispas laat maken. Dit kan bij het Informatiepunt Centrale Plein in Venlo of Venray. Naast uw persoonsgegevens registreren wij uw zorgverzekeraar en uw huisarts. Bij de registratie moeten wij er altijd zeker van zijn dat we de juiste patiënt voor ons hebben. Daarom geldt voor alle patiënten (vanaf 0 jaar) een wettelijke identificatieplicht. Dit betekent dat u zich bij de registratie en bij het maken van de ziekenhuispas moet r>legitimeren met een geldig legitimatiebewijs. Bijvoorbeeld een paspoort, rijbewijs of identiteitskaart. Tijdens uw verdere behandeling controleert de zorgverlener uw identiteit aan de hand van uw ziekenhuispas of door het vragen naar uw naam en geboortedatum.
Als u uw e-mailadres en mobiele telefoonnummer doorgeeft aan VieCuri, en als u toestemming geeft voor een herinnerings-sms, dan sturen wij u een sms met een
herinnering voor uw afspraken in het ziekenhuis. Wij kunnen u dan ook een e-mail sturen als er nieuwe patiënteninformaite of vragenlijst voor u klaarstaat in patiëntenportaal mijnVieCuri. U kunt dit inzien via: www.mijnviecuri.nl.


Patiëntenportaal mijnVieCuri

In patiëntenportaal mijnVieCuri kunt u in een beveiligde, digitale omgeving zelf uw (medische) gegevens inzien. Patiëntenportaal mijnVieCuri is bereikbaar via: www.mijnviecuri.nl.

 

U vindt in mijnVieCuri een overzicht van uw afspraken. Ook kunt u een aantal persoonlijke gegevens zelf aanpassen. U kunt de brieven van uw arts aan uw huisarts lezen, uw laboratoriumuitslagen zien en een afspraak maken voor bloedafname. Met patiëntenportaal mijnVieCuri bent u beter voorbereid op een bezoek aan het ziekenhuis.


Inloggen op mijnVieCuri voor iemand anders

Wilt u inloggen in het patiëntenportaal van uw kind, uw naaste of de patiënt die u
wettelijk vertegenwoordigt? Of wilt u iemand anders machtigen om in uw patiëntenportaal te kijken? Vul dan het machtigingsformulier in.


Veranderingen? Geef ze door.

Veranderen uw persoonlijke gegevens? Geef dit dan zo snel mogelijk door aan VieCuri. Bijvoorbeeld als uw e-mailadres is veranderd, als u bent verhuisd of als u een andere huisarts of apotheek heeft.
U kunt veranderingen zelf doorgeven via patiëntenportaal mijnVieCuri:
www.mijnviecuri.nl.

U kunt een verandering ook telefonisch doorgeven via (077) 320 55
55 of bij een medewerker van het Informatiepunt Centrale Plein in Venlo of Venray.


Persoonsgegevens

Wilt u meer weten over welke (persoons)gegevens VieCuri vastlegt? Waarom we dit doen en hoe we met uw persoonsgegevens omgaan? Kijk dan op de pagina over Privacy, rechten en plichten


Medische gegevens

VieCuri gaat zorgvuldig om met uw medische gegevens. Uw medische gegevens staan in uw patiëntendossier. Via patiëntenportaal mijnVieCuri kunt u gedeeltes van uw patiëntendossier inzien. Dit kan via: www.mijnviecuri.nl. Alleen zorgverleners die direct betrokken zijn bij uw behandeling kunnen tijdens uw behandeling in uw patiëntendossier kijken


Beroepsgeheim

Alle artsen en zorgverleners in VieCuri hebben beroepsgeheim. Dit betekent dat wat u  samen bespreekt niet met anderen wordt gedeeld.


Naasten

Als patiënt wordt u soms begeleid en ondersteund door uw partner of door andere 
naasten. VieCuri moedigt dit aan en betrekt uw naasten graag bij uw zorg. De 
zorgverlener bespreekt met u welke rol uw naasten eventueel hebben in de 
zorgbeslissingen en zorgprocessen.

Wordt u opgenomen in het ziekenhuis? Dan vragen wij u wie van uw naasten contactpersoon is tijdens uw opname. Deze persoon kan dan ook contactpersoon zijn voor andere naasten. De wens van u als patiënt en/of van uw vertegenwoordiger is hierin bepalend en wordt vastgelegd in uw dossier.

Begrijpelijke informatie

U heeft recht op begrijpelijke informatie over uw onderzoek of behandeling. Dit kan in uw eigen taal. U kunt gratis om hulp van een tolk vragen. Vertel het uw arts als u niet goed kunt lezen of schrijven. Uw arts kan hier dan rekening mee houden.

 

Tolk voor doven en slechthorenden

Hoort u niet goed? Dan kan communiceren met een arts of verpleegkundige lastig zijn. 
De inzet van een tolk voor doven en slechthorenden kan dan een oplossing zijn. Dit kan 
een schrijf- en/of gebarentolk zijn. U kunt gemakkelijk zelf een tolk aanvragen via 
Tolkcontact, maar de zorgverlener kan ook een tolk voor u regelen. Kijk voor meer informatie op de pagina Tolken en vertalen.

Tolkentelefoon voor anderstaligen

Spreekt u geen Nederlands? Dan kunt u gebruik maken van de tolkentelefoon. Via een telefoon met een luidspreker is het dan mogelijk om meerdere mensen tegelijkertijd te laten meeluisteren en/of meepraten. Door het inschakelen van een tolk kunnen u en uw zorgverleners elkaar beter begrijpen. De tolk kunt u via uw zorgverlener aanvragen. Kijk voor meer informatie op de pagina Tolken en vertalen.

Uw rechten als patiënt

Uw rechten en plichten als patiënt zijn in verschillende wetten vastgelegd. Onder andere in de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO), de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). Op de volgende pagina’s leest u in het kort de belangrijkste rechten en regelgevingen:

 

Uw arts vertelt u altijd over:

  • uw ziekte en behandeling;
  •  de onderzoeken en behandeling;
  •  de voor- en nadelen van een behandeling;
  •  wat het te verwachte resultaat is van de behandeling;
  •  welke andere behandelingen er mogelijk zijn;
  •  wanneer de behandeling plaats kan vinden;
  • de duur van de behandeling.

VieCuri vindt het belangrijk dat u de informatie die u krijgt ook begrijpt. Alleen als u de informatie van uw arts begrijpt, weet u wat u kunt verwachten bij een onderzoek of behandeling. Uw arts vraagt u daarom altijd of u de informatie die u krijgt heeft begrepen. Uw arts biedt u ook altijd de mogelijkheid om vragen te stellen. Als u vragen heeft zal de arts die beantwoorden

Als u geen informatie wilt

Wilt u geen (verdere) informatie van de arts? De arts heeft de plicht om u te informeren en zal dit ook altijd doen, behalve als u aangeeft dit niet te willen. Als u geen verdere informatie wilt, dan zal de arts die ook niet geven. Behalve als dit voor u of voor anderen nadelig of gevaarlijk kan zijn.

Als informeren niet mogelijk is

In sommige situaties is het niet mogelijk om u te informeren. Bijvoorbeeld als u buiten bewustzijn bent. Of omdat u vanwege een andere lichamelijke of geestelijke toestand niet in staat bent om de informatie te begrijpen. Is informeren niet mogelijk? Dan informeren wij (als dit mogelijk is) uw (wettelijk) vertegenwoordiger. Lees hier meer over in het hoofdstuk ‘Toestemmingsvereiste’.

Informatie over de keuze voor een zorgverlener

Naast informatie over de ziekte en behandeling kunt u behoefte hebben aan informatie over de zorg die het ziekenhuis verleent. Zo kunt u een goede keuze maken voor een bepaalde zorgverlener. U kunt bijvoorbeeld vragen hebben over wachtlijsten, kwaliteit, kosten of ervaringen van andere patiënten. 

U kunt ook vragen hebben over of er wetenschappelijk bewijs bestaat voor de werkzaamheid van een voorgestelde behandeling. Wilt u hier meer informatie over? Vraag dit dan aan uw arts.

Informatie over incidenten 

Een incident is een onbedoelde of onverwachte gebeurtenis die betrekking heeft op de kwaliteit van de zorg en die heeft geleid of had kunnen leiden tot schade bij u als patiënt. Als er sprake is van een incident moet het ziekenhuis dit aan u melden als dit incident voor u merkbare gevolgen heeft of kan hebben. Een incident wordt opgenomen in uw patiëntendossier. 

Samen beslissen

Met samen beslissen bedoelt VieCuri dat u samen met uw zorgverlener beslist over welke zorg het beste bij u past. Uw zorgverlener geeft u informatie over de mogelijkheden en over de medische voor- en nadelen. U bespreekt samen wat dit betekent voor uw situatie en wat uw voorkeur heeft. Uiteindelijk beslist u samen met uw zorgverlener hoe het verder gaat.

  • U mag altijd iemand meenemen naar een afspraak. 2 personen horen meer dan 1 persoon.
  • Het kan handig zijn om thuis uw vragen, twijfels of ideeën alvast op papier te 
    zetten. Zo vergeet u ze niet te bespreken tijdens uw afspraak.
  • Weet dat er altijd verschillende opties zijn, bijvoorbeeld wel of niet opereren. 
    Bespreek de opties met uw arts.
  • Kijk voor meer informatie op de pagina over Samen Beslissen.

Toestemmingsvereiste 

Voor het uitvoeren van medische handelingen heeft VieCuri uw toestemming nodig. Om hiervoor toestemming te kunnen geven heeft u duidelijke informatie nodig. Bij ingrijpende medische handelingen vraagt VieCuri altijd om uw toestemming. Dit gebeurt niet altijd schriftelijk. Wilt u dit wel? Laat de zorgverlener dit dan weten. Dan legt de zorgverlener schriftelijk vast voor welke verrichtingen u wel of geen toestemming geeft.

Het is niet zo dat er altijd om uw toestemming wordt gevraagd. Bijvoorbeeld bij niet ingrijpende handelingen. Bij niet ingrijpende handelingen gaan wij ervan uit dat we uw toestemming hebben voor de uitvoer van de handelingen.

Toestemming in acute situaties

In een acute situatie wordt uw toestemming om behandeld te worden in principe verondersteld. Dit betekent dat we ervan uitgaan dat we uw toestemming hebben om zorg te verlenen in een acute situatie. Bijvoorbeeld als u buiten bewustzijn het ziekenhuis wordt binnengebracht. De zorgverlener mag dan handelen zonder uw toestemming.

Recht op wilsverklaring 


Wilsverklaring in acute situaties

Met een zichtbare wilsverklaring kunt u laten zien dat u niet behandeld wilt worden. Bijvoorbeeld met niet-reanimatiepenning. Wanneer u zo’n penning voor zorgverleners zichtbaar draagt, mag er niet worden gereanimeerd. Als de verklaring niet op het lichaam wordt gedragen kan in een acute situatie niet van zorgverleners worden verwacht dat er naar gezocht of gevraagd wordt. De kans bestaat dan dat er toch gehandeld wordt. Dit kan de zorgverlener niet worden verweten. Hetzelfde geldt als er twijfels zijn over de inhoud van de wilsverklaring omdat deze bijvoorbeeld verouderd is. Wilt u niet behandeld worden? Maak uw wilsverklaring dan kenbaar aan uw naasten en aan uw huisarts.


Wilsverklaring in niet-acute situaties

In niet-acute situaties geldt dat u de inhoud van een wilsverklaring moet bespreken met uw arts en met uw naasten zodat zij op de hoogte zijn van wat u wel en niet wilt. Meer informatie over schriftelijke wilsverklaringen vindt u op www.nvve.nl en www.patientenfederatie.nl.

Weigeren of intrekken van toestemming

U heeft altijd het recht om een behandeling of onderzoek te weigeren of om uw toestemming weer in te trekken. De arts zal u informeren over de gevolgen hiervan. Als u besluit om uw weigering of intrekking door te zetten, worden de medische handelingen beëindigd.

Let op: als u toestemming geeft voor een behandeling verwacht de arts dat u aan de behandeling meewerkt. Bijvoorbeeld dat u adviezen opvolgt en belangrijke informatie bespreekt

Recht op een extra mening (second opinion)

U heeft het recht om de mening te vragen van een andere zorgverlener dan de arts die u nu heeft. Dit noemen we een extra mening: een second opinion. U kunt zelf een extra mening aanvragen bij uw arts. Het kan ook voorkomen dat uw arts zelf een extra mening voorstelt. Bij een extra mening verwijst uw arts u naar een onafhankelijke collega. Deze collega geeft u advies maar neemt de behandeling in principe niet over van uw arts. 

Wilt u een extra mening? Dan geeft u toestemming om uw medische gegevens te delen met een andere zorgverlener. Wanneer uw zorgverzekeraar de kosten van een extra mening niet accepteert dan moet u deze kosten zelf betalen. Bespreek een extra mening daarom eerst met uw zorgverzekeraar. 

Einde van de behandelingsovereenkomst

Een zorgverlener mag de behandelingsovereenkomst met een patiënt niet zomaar eenzijdig beëindigen. De zorgverlener mag dit alleen doen als hij/zij daar gewichtige redenen voor heeft en de daarvoor gegeven zorgvuldigheidseisen in acht zijn genomen. Een gewichtige reden kan zijn: een gebrek aan medewerking van de kant van de patiënt om (leef)adviezen die belangrijk zijn voor de behandeling op te volgen nadat hier herhaaldelijk en duidelijk op is aangedrongen. Een gewichtige reden kan ook zijn: agressie of onheus gedrag van de patiënt. U als patiënt kunt de overeenkomst beëindigen zonder opgave van redenen.

Recht op geheimhouding

Alle medewerkers van VieCuri zijn verplicht om vertrouwelijk met uw persoonsgegevens en medische gegevens om te gaan. Alleen zorgverleners die rechtstreeks bij de uitvoering van uw zorg betrokken zijn mogen uw patiëntendossier inzien. Zorgverleners hebben een beroepsgeheim. Dit betekent dat zij zonder uw toestemming geen informatie over u mogen geven aan anderen die niet betrokken zijn bij uw behandeling of verzorging. Dus uw gegevens mogen nooit zonder uw toestemming aan anderen, zoals uw partner, familie of vrienden, ter inzage gegeven worden. Alle anderen die betrokken zijn bij uw behandeling hebben ook een geheimhoudingsplicht.


Doorbreken van geheimhouding

Uw zorgverlener mag het recht op geheimhouding doorbreken als:

  • u toestemming heeft gegeven tot het verstrekken van de gegevens aan iemand anders;
  • de wet de zorgverlener hiertoe verplicht (bijvoorbeeld bij gevaarlijke infectieziekten);
  • er een conflict van plichten is (bijvoorbeeld bij een dreiging van mishandeling of erger);
  • uw toestemming kan worden verondersteld (bijvoorbeeld bij een verwijzing);
  • er een zwaarwegend belang is (bijvoorbeeld bij een ernstige erfelijke aandoening).

Uitwisselen gegevens met andere zorgverleners 

Als patiënt heeft u vaak met meerdere zorgaanbieders te maken. Zo worden bijvoorbeeld uw gegevens na ontslag uit het ziekenhuis verstrekt aan uw huisarts. De uitwisseling van patiëntgegevens tussen die zorgverleners is dan gewenst en vaak zelfs noodzakelijk. Wij gaan ervan uit dat u ermee instemt dat uw gegevens aan zorgverleners worden verstrekt die direct bij uw behandeling betrokken zijn. Wilt u dat niet? Dan kunt u daar bezwaar tegen maken.

Digitale inzage voor uw huisarts

VieCuri maakt het voor uw huisarts en voor de waarnemende huisartsen mogelijk om digitaal uw medische gegevens van het ziekenhuis in te zien. Dit gaat via het zorgverlenersportaal. De huisarts krijgt hierdoor een completer beeld van uw medische gegevens. Het voordeel hiervan is dat onderzoeken en behandelingen beter op elkaar afgestemd kunnen worden. Hierdoor krijgt u sneller de zorg die u nodig heeft. Ook kunnen onnodige afspraken worden voorkomen. Dit bespaart u tijd én geld.

 

U moet zelf toestemming geven voor inzage in uw medische gegevens voor uw huisarts en voor de waarnemende huisartsen in patiëntenportaal mijnVieCuri. U kunt uw toestemming altijd weer intrekken.

Het medisch dossier

Uw medisch dossier wordt tenminste twintig jaar na het laatste contact bewaard. Dit kan langer zijn in bijzondere situaties, bijvoorbeeld bij een erfelijke ziekte. Dat er vanwege een behandeling of een onderzoek gegevens over u worden vastgelegd en administratief verwerkt, is een verplichting voor de zorgaanbieder en hoeft niet steeds opnieuw aan u te worden medegedeeld. Ook kunnen gegevens voor andere doeleinden worden vastgelegd. Bijvoorbeeld voor klachtenbehandeling, kwaliteitsbewaking of wetenschappelijk onderzoek. Voor kwaliteitsbewaking en wetenschappelijk onderzoek worden de gegevens, indien mogelijk, anoniem gebruikt.
Meer hierover leest u in het hoofdstuk ‘Kwaliteit bewaken, onderzoeken en verbeteren’.


Inzage, afschrift of aanvulling medisch dossier

U heeft recht op inzage in het medisch dossier dat door het ziekenhuis is samengesteld.

Via patiëntenportaal mijnViecuri heeft u altijd de mogelijkheid uw (medische) gegevens digitaal in te zien. Inzage of een afschrift van uw medisch dossier kunt u ook schriftelijk aanvragen. Kijk voor meer informatie op onze pagina over uw medisch dossier.
Wilt u een verklaring toevoegen aan uw medisch dossier? Geef dit aan bij uw 
zorgverlener.

 

Als patiënt kunt u ook verzoeken om bepaalde gegevens uit het dossier te laten vernietigen als deze in uw ogen onjuist zijn. De zorgaanbieder zal in principe gehoor geven aan uw verzoek. Behalve als uw verzoek om vernietiging de belangen van anderen kan schaden (denk aan erfelijke ziekten), goed zorgverlenerschap de vernietiging in de weg staat of de wet dit in een bepaald geval niet toestaat.

Is een gedeelte uit uw dossier vernietigd? Dan neemt de zorgaanbieder in uw dossier op dat een gedeelte uit uw dossier is vernietigd.


Kopie of inzage van het medisch dossier van een ander

Wilt u een kopie of inzage vragen van het medisch dossier van iemand anders? Dit is alleen mogelijk met schriftelijke toestemming van de ander. Is de persoon waarvan u inzage of een kopie van het medisch dossier wilt overleden? Dan neemt de zorgverlener een besluit over uw aanvraag.
Op de pagina over het medisch dossier vindt u meer informatie over inzage, kopie of 
aanvulling van uw medisch dossier. Hier vindt u ook de formulieren die nodig zijn om veranderingen voor uw medisch dossier aan te vragen.


Vernietiging van (een deel van) uw medisch dossier

Als patiënt kunt u ook verzoeken om bepaalde gegevens uit het dossier te laten 
vernietigen als deze in uw ogen onjuist zijn. De zorgaanbieder zal in principe gehoor 
geven aan uw verzoek. Behalve als uw verzoek om vernietiging de belangen van 
anderen kan schaden (denk aan erfelijke ziekten), goed zorgverlenerschap de 
vernietiging in de weg staat of de wet dit in een bepaald geval niet toestaat. Is een 
gedeelte uit uw dossier vernietigd? Dan neemt de zorgaanbieder in uw dossier op dat een gedeelte uit uw dossier is vernietigd.


Rechten van minderjarigen

De rechten en plichten van minderjarigen veranderen als ze ouder worden. 


Kinderen onder de 12 jaar 

Voor kinderen jonger dan 12 jaar oud geldt dat de ouders met gezag of voogd het kind vertegenwoordigen. Zij geven toestemming voor een medische handeling. Ook hebben zij recht op informatie uit het dossier van het kind. Het kind moet wel zoveel mogelijk worden betrokken bij de gebeurtenissen. De zorgverlener informeert de ouders met gezag of voogd en het kind zo duidelijk mogelijk en afgestemd op de leeftijd van het kind.


Kinderen van 12 tot 16 jaar 

Voor kinderen van 12 tot 16 jaar oud geldt dat de ouders met gezag of voogd én het kind recht hebben op begrijpelijke informatie die nodig is om toestemming te geven voor de behandeling. Ook moeten ouders met gezag of voogd én het kind toestemming geven voor een medische behandeling. Soms is alleen de toestemming van het kind genoeg. 
Bijvoorbeeld als: 

  • de medische behandeling nodig is om ernstig nadeel voor het kind te voorkomen;
  • het kind blijft volharden in zijn wens terwijl de ouders met gezag of voogd het er niet mee eens zijn.

Als voor de zorgverlener duidelijk is dat het kind goed heeft nagedacht 
over de behandeling en de gevolgen van de behandeling, kan toestemming van het 
kind voldoende zijn.

Als een ouder met gezag of voogd andere dossierinformatie wil inzien en als deze informatie niet noodzakelijk voor het geven van toestemming voor een behandeling, dan moet het kind toestemming geven voor die inzage


Kinderen vanaf 16 jaar 

Voor kinderen vanaf 16 jaar oud geldt dat toestemming van de ouders of een voogd niet meer nodig is. Het kind beslist zelf en wordt zelf geïnformeerd. Ook inzage in het dossier is voorbehouden aan het kind. Als ouders of een voogd inzage wensen, dan moet het kind hiervoor toestemming geven.


Rechten van wilsonbekwamen

Patiënten die niet (meer) in staat zijn om hun wil te bepalen (wilsonbekwamen), hebben dezelfde rechten als mensen die dit wel kunnen (wilsbekwamen). Wilsonbekwame patiënten zijn zelf onbevoegd (en/of niet in staat) om toestemming te geven voor een (specifieke) medische handeling. In die situatie moet een vertegenwoordiger namens de patiënt optreden.

 

De zorgverlener informeert de vertegenwoordiger en de wilsonbekwame patiënt zo goed mogelijk. Het is belangrijk dat ook de wilsonbekwame patiënt wordt geïnformeerd, zodat de patiënt wel in de gelegenheid wordt gesteld om zijn of haar wil kenbaar te maken voor zover dat (nog) kan. De zorgverlener volgt in principe de beslissing van de vertegenwoordiger, behalve als dat in strijd zou zijn met goed zorgverlenerschap. Zo gaat de zorgverlener bijvoorbeeld niet akkoord met een medisch zinloze operatie die wordt voorgesteld door de vertegenwoordiger.

 

Kwaliteit bewaken, onderzoeken en verbeteren

VieCuri is wettelijk verplicht om de kwaliteit van de zorg voortdurend te bewaken en te verbeteren. Hiervoor doen we verschillende soorten onderzoek. Voor deze onderzoeken mogen we patiëntgegevens gebruiken. Soms voeren we zelf kwaliteitsonderzoeken uit. Soms wordt dit door een andere organisatie gedaan. Dit hangt af van wat er wordt onderzocht en wie de opdrachtgever is van het onderzoek.

 

Soms vergelijken we onze onderzoeksresultaten met andere ziekenhuizen. Dit doen we zodat we van elkaar kunnen leren. Het vergelijken van onderzoeksresultaten met andere ziekenhuizen doen we vrijwillig omdat we het belangrijk vinden om de beste zorg te kunnen bieden.

 

Er zijn ook onderzoeksgegevens die bij wet verplicht zijn om te delen met andere organisaties. Bijvoorbeeld met de Inspectie van Gezondheidszorg en Jeugd. 

 

Voor wetenschappelijk onderzoek gebruiken we patiëntgegevens en resterend lichaamsmateriaal. Dit is nodig om meer kennis over ziekten en betere behandelmethoden te ontwikkelen. Bijvoorbeeld in de strijd tegen kanker.

Verwerking van patiëntgegevens

VieCuri vindt het heel belangrijk dat het gebruik van patiëntgegevens op een verantwoorde manier gebeurt. Hiervoor houden we ons aan strikte regels.

Als wij gegevens verzamelen of delen dan doen wij dit waar mogelijk anoniem. De gegevens zijn dan niet te koppelen aan u als persoon. Is het gebruik van anonieme patiëntgegevens niet mogelijk? Dan coderen wij de patiëntgegevens. Het onderzoek wordt dan met een unieke patiëntcode uitgevoerd. Voor onderzoekers die een koppeling kunnen maken tussen deze code en uw persoonsgegevens geldt een strikte geheimhoudingsplicht.
De geheimhoudingsplicht geldt ook als gegevens niet geanonimiseerd of gecodeerd kunnen worden. Bijvoorbeeld als een medewerker van Kwaliteit en Veiligheid van VieCuri een dossieronderzoek uitvoert omdat er een calamiteit is gemeld. Hiervoor hoeven wij geen toestemming te vragen. U kunt hier wel bezwaar tegen maken. 

Gebruik resterend lichaamsmateriaal voor wetenschappelijk onderzoek

Het komt voor dat er bij u lichaamsmateriaal wordt afgenomen voor onderzoek. Bijvoorbeeld bloed, urine of weefsel. Vaak blijft een deel van dit lichaamsmateriaal over. Dit noemen we ‘resterend lichaamsmateriaal’. Resterend lichaamsmateriaal kan worden gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek. Meestal kan het materiaal anoniem of gecodeerd gebruikt worden. Als dit kan dan hoeven wij geen toestemming te vragen voor het gebruiken van het resterende lichaamsmateriaal. Als patiënt of als wettelijk vertegenwoordiger van een patiënt kunt u hier wel bezwaar tegen maken.

Bezwaar maken

Voor gegevens die VieCuri wettelijk verplicht moeten aanleveren hoeven wij geen toestemming te vragen aan u als patiënten. Hier kunt u ook geen bezwaar tegen maken.

 

Voor het overige gebruik van patiëntgegevens voor kwaliteitsverbetering en wetenschappelijk onderzoek kunt u wel bewaar maken. Dit geldt ook voor het gebruik van resterend lichaamsmateriaal voor wetenschappelijk onderzoek.

 

Als u bezwaar maakt dan wordt dit in uw dossier genoteerd en dan worden uw gegevens niet gebruikt. Als patiënt of als wettelijk vertegenwoordiger van een patiënt kunt u bezwaar maken door het bezwaarformulier in te vullen. U vindt dit formulier hier.

 

Wij vinden het belangrijk om te benadrukken dat u helemaal vrij bent in uw keuze. Als u bezwaar maakt dan heeft dat geen gevolgen voor de relatie met uw arts of met het ziekenhuis. U krijgt in alle gevallen dezelfde zorg.

Actieve deelname aan medisch wetenschappelijk onderzoek

Het kan voorkomen dat u wordt gevraagd om deel te nemen aan een medisch wetenschappelijk onderzoek. Hiervoor moeten de gegevens of het materiaal nog worden verzameld. VieCuri is bij de uitvoering gebonden aan strikte wetgeving. Alle onderzoeken moeten zijn goedgekeurd door een landelijk erkende medisch-ethische toetsingscommissie of door ons Wetenschapsbureau. Deelname is altijd vrijwillig en de zorgverlener moet altijd om uw toestemming vragen.

Wij vinden het belangrijk om te benadrukken dat u helemaal vrij bent in uw keuze om wel of niet deel te nemen aan een medisch wetenschappelijk onderzoek. Als u bezwaar maakt dan heeft dat geen gevolgen voor de relatie met uw arts of met het ziekenhuis. U krijgt in alle gevallen dezelfde zorg.  

Klachten

Wij vinden het belangrijk dat u als patiënt tevreden bent over de behandeling en verzorging door VieCuri. Daarom doen we altijd ons uiterste best om u zo goed mogelijk te behandelen en te begeleiden. Toch kan het gebeuren dat u niet tevreden bent.

Heeft u een onprettige ervaring gehad in het ziekenhuis? Dan horen wij dat graag zodat we er iets aan kunnen doen. Als u niet tevreden bent en dit bij ons aangeeft, dan kunnen we samen zoeken naar een goede oplossing.

Probeer uw ervaring altijd eerst te bespreken met de betrokken medewerker of leidinggevende. In de praktijk blijkt dat een goed gesprek tussen u en een zorgverlener (of uw naaste met een zorgverlener) het beste werkt. Onze zorgverleners gaan graag met u in gesprek.


Op de pagina 'compliment,tip of klacht' vindt u informatie hoe u uw ervaring of klacht kunt delen.

Klachtenfunctionaris

Bent u niet tevreden over uw gesprek met de betrokken medewerker of leidinggevende? Of u wilt u uw ervaring liever niet bespreken met de betrokken medewerker? Dan kunt u uw klacht ook bespreken met een klachtenfunctionaris. Een klachtenfunctionaris luistert naar uw verhaal en bespreekt met u op welke manieren uw klacht het beste kan worden behandeld.

Klachtenonderzoekscommissie

 Bent u na bemiddeling door de klachtenfunctionaris niet tevreden? Dan kunt u uw klacht schriftelijk voorleggen aan de klachtenonderzoekscommissie. Na ontvangst van een schriftelijke klacht onderzoekt deze commissie de klacht. De commissie doet een voorstel aan de Raad van Bestuur (RvB). De RvB spreekt een oordeel uit. Bent u niet tevreden na deze klachtenprocedure? Dan kunt u zich wenden tot de klachtenonderzoekscommissie.

Verzoek om schadevergoeding

Onze medewerkers proberen altijd om zo zorgvuldig mogelijk te werken. Het is helaas mogelijk dat u tijdens uw verblijf in VieCuri op de een of andere manier schade ondervindt. Bent u van mening dat u schade hebt geleden door het handelen of nalaten van VieCuri? Dan kunt u een schriftelijk verzoek voor schadevergoeding indienen.

Schade kan materieel zijn. Dat wil zeggen dat er eigendommen van u beschadigd of kwijt zijn. Dit noemen we zaakschade. Er kan ook schade ontstaan die uw persoon betreft. Dit noemen we letselschade.
Kijk hier voor meer informatie.
Hier vindt u ook het klachtenreglement van VieCuri.

Uw plichten als patiënt

Als patiënt heeft u behalve rechten ook plichten.

Uw zorgverlener informeren

Op de eerste plaats wordt er verwacht dat u, als u instemt met een onderzoek of 
behandeling, uw zorgverlener zoveel mogelijk op de hoogte stelt van zaken die 
belangrijk kunnen zijn voor de behandeling. 

De (leef)adviezen opvolgen

Er wordt van u verwacht dat u meewerkt aan de behandeling door zo goed mogelijk de (leef)adviezen van de zorgverlener op te volgen. 

Meewerken aan uw ontslag

Als uw medische behandeling is afgerond informeert uw arts u hierover. Ziekenhuiszorg is dan niet meer nodig. Wel kan het zijn dat u nog verdere zorg nodig hebt, thuis of in een andere zorginstelling. Als u uit het ziekenhuis wordt ontslagen verwachten wij van u dat u meewerkt aan uw ontslag naar huis of naar een andere zorginstelling.

Als u en uw naasten de vervolgzorg niet zelf kunnen regelen, regelen de medewerkers van het Transferbureau de vervolgzorg samen met u. Is het vóór uw opname al duidelijk dat u vervolgzorg nodig heeft? Dan kunt u alvast een aantal praktische zaken regelen en uitzoeken. U kunt niet in het ziekenhuis wachten op een plaats. Alleen als er echt niets anders mogelijk is, verblijft u nog korte tijd in het ziekenhuis.

Betalen voor de geleverde zorg

U bent verplicht om het ziekenhuis te betalen voor de geleverde zorg. U controleert zelf of uw ziekenhuiskosten vergoed worden door de zorgverkering.

Huisregels opvolgen

Wij vertrouwen erop dat u meewerkt aan een goede gang van zaken in het ziekenhuis. Hieronder vindt u de huisregels van het ziekenhuis. Deze hebben wij opgesteld om een veilige omgeving voor u én voor onze medewerkers zo veel mogelijk te garanderen. Bij overtreding van deze huisregels kan u de toegang tot het ziekenhuis (tijdelijk) worden ontzegd. We gaan ervan uit dat u zich houdt aan de instructies van onze zorgverleners en (beveiligings-)medewerkers.

  • Wij behandelen elkaar respectvol
    Discriminatie en ongewenst gedrag accepteren we in VieCuri niet. Wij gaan dus niet  akkoord met het achterstellen van elkaar op grond van onder andere kleding, geslacht, uiterlijk, leeftijd, gedrag of geloof. Ook opmerkingen, gebaren, aanrakingen of druk van seksuele aard staan wij niet toe.
  • Wij staan voor een veilige omgeving
    Alle vormen van agressie, geweld, intimidatie of wapenbezit accepteren we in VieCuri niet. Wij registreren alle meldingen en doen aangifte bij de politie van alle vormen van fysieke agressie en bedreigingen.
  • VieCuri is een rookvrij ziekenhuis
    In de gebouwen en buiten op ons terrein mag niet gerookt worden. Dit geldt ook voor de e-sigaret. Het gebruik van alcohol is alleen toegestaan bij daartoe aangewezen bijzondere gelegenheden. Onder invloed zijn van alcohol in het ziekenhuis is verboden. Het is streng verboden op en bij het terrein en in de gebouwen van het ziekenhuis drugs te gebruiken, bij zich te dragen, te verhandelen of onder invloed te zijn.
  • Bewaak uw eigendommen
    VieCuri is niet aansprakelijk voor schade, verlies of diefstal van uw eigendommen. Bij diefstal en vandalisme van onze eigendommen doen we altijd aangifte bij de politie. De schade is voor rekening van de dader.
  • Foto’s, filmpjes en geluidsopnames
    Om de privacy van onze patiënten, bezoekers en medewerkers te beschermen mag het maken van foto's en films voor privégebruik en het delen ervan via sociale media alleen wanneer alle personen die in beeld komen hiervoor toestemming hebben gegeven. Foto's en films bedoeld voor externe publicatie mogen alleen gemaakt worden na toestemming van onze afdeling Communicatie en Marktonderzoek. Het maken van geluidsopnames voor privégebruik is toegestaan. Het maken van geluidsopnames bedoeld voor externe publicatie mag alleen na toestemming van onze afdeling Communicatie en Marktonderzoek.

Afdelingsregels opvolgen

Naast de huisregels hebben verschillende afdelingen in VieCuri hun eigen afdelingsregels. Deze zijn meestal een direct gevolg van de bijzondere zorg die op deze afdelingen wordt gegeven. Bijvoorbeeld de afdelingen Kindergeneeskunde, Neonatologie (couveuseafdeling), Intensive Care en de Hartbewaking. 
U kunt de afdelingsregels lezen in de verschillende folders die door deze afdelingen beschikbaar worden gesteld.

U vindt deze informatie als u zoekt bij het specialisme.

Rechten en plichten van de zorgverlener

Een zorgverlener heeft het recht om eigen beslissingen te nemen. De eigen deskundigheid en overtuiging spelen daarbij een grote rol. Als een zorgverlener van mening is dat een bepaalde behandeling medisch niet noodzakelijk is, dan mag de zorgverlener weigeren om deze uit te voeren. Ook mag de zorgverlener de behandeling staken wanneer deze naar zijn of haar professionele overtuiging, medisch zinloos is. De belangrijkste plicht van een zorgverlener is het verlenen van goede zorg.

Kosten ziekenhuiszorg

Ziekenhuiszorg kost geld. Iedereen die in Nederland woont of werkt is daarom wettelijk verplicht om een zorgverzekering af te sluiten. Ook kinderen moeten binnen vier maanden na de geboorte aangemeld zijn bij een zorgverzekeraar. Zorgverzekeraars vergoeden een groot deel van de kosten van ziekenhuiszorg. Voor ziekenhuiszorg die vergoed wordt uit de basisverzekering betaalt u altijd een verplicht eigen risico. De hoogte van het eigen risico wordt elk jaar landelijk vastgesteld.

Heeft u ziekenhuiszorg nodig die niet onder de basisverzekering valt? Dan hoeft u hierover geen eigen risico te betalen maar dan kan het zijn dat u (een deel van) de rekening zelf moet betalen. Dit is afhankelijk van uw zorgvraag, uw aanvullende verzekering en of uw zorgverzekeraar een contract heeft gesloten met het ziekenhuis. Uw zorgverzekeraar kan u daarover verder informeren.

Het is uw eigen verantwoordelijkheid om vooraf na te gaan of u verzekerd bent voor de zorg. De tarieven die het ziekenhuis in rekening brengt zijn voor een groot deel wettelijk geregeld. Voor bepaalde behandelingen maakt het ziekenhuis met de zorgverzekeraar afspraken over de prijs. Het ziekenhuis moet u vooraf over deze prijs informeren.

Meer informatie vindt u op op de pagina 'kosten en facturen'.

Levenskwesties

Iedereen kan in een situatie terechtkomen waarin ingrijpende beslissingen genomen moeten worden over leven of dood. Dan is het goed om een mening te hebben gevormd over zaken zoals stervensbegeleiding, wel of niet reanimeren, euthanasie en donorregistratie. Een gesprek met een zorgverlener zoals uw arts, een lid van het transmuraal palliatief team, een spiritueel zorgverlener of geestelijk verzorger of een klinisch psycholoog kan een bijdrage leveren aan dit proces van meningsvorming. 

Wel of niet reanimeren

Reanimatie is een behandeling die wordt toegepast bij een plotselinge hart- en/of ademhalingsstilstand. Bij een hart- en/of ademhalingsstilstand wordt reanimatie standaard toegepast, tenzij vooraf expliciet is afgesproken dat dit niet hoeft. Soms zijn er situaties waarin vooraf met de patiënt en/of de vertegenwoordiger van de patiënt is afgesproken om niet over te gaan tot reanimeren. Onze zorgverleners vragen naar uw wensen ten aanzien van wel of niet reanimeren als dit belangrijk is voor uw situatie. Alleen als expliciet is afgesproken om niet te reanimeren, dan wordt er niet gereanimeerd.

Meer informatie over wel of niet reanimeren en andere ingrijpende beslissingen vindt u in de informatie ‘Medische beslissingen rondom het levenseinde’ 

Orgaandonatie

Organen en -weefsels van donoren zijn nodig om ernstig zieke mensen te helpen. Het is voor ernstig zieke mensen die wachten op een donororgaan of -weefsel van levensbelang dat zoveel mogelijk mensen laten weten of zij na hun overlijden donor willen zijn. Het ter beschikking stellen van organen en weefsels bij leven en na overlijden is geregeld in de Wet op Orgaan Donatie (WOD).  Meer informatie over de WOD leest u op de website van de Rijksoverheid: www.rijksoverheid.nl


De WOD zorgt ervoor dat beschikbaar gekomen organen en weefsels rechtvaardig verdeeld worden. In de WOD is ook een registratiesysteem geregeld. Die noemen we het donorregister. Lees meer over het donorregister op: www.orgaandonatie.nl. De artsen van VieCuri zijn bij een overlijden verplicht te controleren of de overledene in aanmerking komt voor orgaan- of weefseldonatie. Meer hierover kunt u lezen in de informatie ‘Handreiking voor nabestaanden’.

Veiligheid

Wij doen er alles aan om uw behandeling en uw verblijf in VieCuri zo veilig mogelijk te laten verlopen. U kunt zelf ook meehelpen aan veiligheid in het ziekenhuis. Stel altijd vragen als dingen anders gaan dan u verwacht of als u het gevoel heeft dat er iets ‘niet pluis’ is.

Controles 

Wij doen er alles aan om uw behandeling en uw verblijf in VieCuri zo veilig mogelijk te laten verlopen. U kunt zelf ook meehelpen aan veiligheid in het ziekenhuis. Stel altijd vragen als dingen anders gaan dan u verwacht of als u het gevoel heeft dat er iets ‘niet pluis’ is.

Complicatieregistratie

Bij een medische behandeling kunnen complicaties optreden. Een complicatie is een onbedoelde en ongewenste uitkomst tijdens of volgend op het handelen van een zorgverlener, die voor de gezondheid van de patiënt zodanig nadelig is dat aanpassing van het (be)handelen noodzakelijk is. Binnen VieCuri worden dergelijke complicaties geregistreerd. Met deze complicatieregistratie willen we betrouwbare informatie verzamelen om het optreden van dezelfde complicaties in de toekomst te verminderen.

Infectiepreventie

Elke opname of behandeling in een ziekenhuis betekent voor iedere patiënt een verhoogd risico op het krijgen van een infectie. Met een aantal maatregelen proberen wij het risico op een infectie zo klein mogelijk te houden. In de volgende teksten leggen we uit wat u als patiënt of bezoeker van het ziekenhuis kunt doen om infecties tegen te gaan. Als er specifieke maatregelen genomen moeten worden, worden deze nageleefd (bijvoorbeeld coronamaatregelen). 

Handhygiëne

Een goede handhygiëne is het wassen van uw handen met water en zeep of het desinfecteren van uw handen met handalcohol. Bij de ingang van elke verpleegafdeling hangen dispensers met handalcohol. Gebruik deze en desinfecteer uw handen bij het betreden van de afdeling. Was uw handen met water en zeep als u gehoest of geniest heeft, na bezoek aan het toilet óf wanneer uw handen zichtbaar of voelbaar vuil zijn.

MRSA en BRMO 

U kunt drager zijn van de MRSA (Meticilline Resistente Staphylococcus Aureus) en/of BRMO (Bijzonder Resistente Micro Organismen) bacterie. Deze bacteriën hoeven voor u niet schadelijk te zijn maar ze kunnen wél schadelijk zijn voor verzwakte patiënten in het ziekenhuis.

Bent u de laatste 2 maanden in een buitenlands ziekenhuis behandeld? Heeft u contact met levende varkens, vleeskalveren of vleeskuikens? Woont u op een bedrijf waar deze dieren gehouden worden? Of bent u de partner/verzorger van iemand die positief is voor de MRSA of BRMO bacterie? Dan bent u mogelijk drager van de MRSA of BRMO bacterie.

Als blijkt dat u drager bent van de BRMO en/of MRSA bacterie, dan nemen wij voorzorgsmaatregelen om overdracht van deze bacterie te voorkomen.

Klik hier voor meer informatie over MRSA.

Klik hier voor meer informatie over BRMO.  

Tevredenheid en ervaringen van patiënten

VieCuri is er voor u als patiënt. Wij willen dat u tevreden bent over onze medische zorg en over onze dienstverlening. Daarom onderzoeken we hoe u onze zorg ervaart.

 

Soms doen wij dit onderzoek zelf. Wij vragen u dan of u mee wilt werken of liever niet. Periodiek laten wij een onafhankelijk onderzoeksbureau meten hoe onze patiënten de kwaliteit van onze zorg ervaren. Een deel van onze patiënten krijgt hiervoor een e-mail met een uitnodiging om een vragenlijst in te vullen. De vragenlijst bestaat uit vragen over bijvoorbeeld uw ervaringen met onze zorgverleners, met de zorg die u kreeg of met de informatie die u ontving. Uw antwoorden worden anoniem gebruikt om de zorg verbeteren. 

 

Meer informatie over dit onderzoek vindt u op de pagina 'Onderzoek naar kwaliteit '.

Of lees op de pagina Wetenschap meer over wetenschappelijk onderzoek.


Wilt u liever geen e-mail ontvangen met uitnodiging voor deze vragenlijst? Dan zijn er 3 mogelijkheden:

  1. Toestemming uitzetten in patiëntenportaal mijnVieCuri. Ga naar 
    www.mijnviecuri.nl en log in. Ga naar ‘Mijn gegevens’ > ‘Toestemmingen’ > 
    ‘Overig’ en zet bij ‘Tevredenheidsonderzoek’ de schakel op ‘Nee’.
  2. Afmelden via de e-mail met uitnodiging. Ontvangt u een uitnodiging voor het 
    tevredenheidsonderzoek? In deze e-mail staat een link waarmee u zich kunt 
    afmelden. Als u op deze link klikt krijgt u in de toekomst geen uitnodiging meer 
    voor dit type onderzoek.
  3. Afmelden bij een medewerker in VieCuri. U kunt uw bezwaar ook doorgeven aan een medewerker van de polikliniek of van de balie in de centrale hal. Vraag de medewerker om u af te melden voor patiëntenenquêtes.

 

Om welk type onderzoek het ook gaat, u bent altijd geheel vrij in de keuze om wel of niet deel te nemen. Uw keuze heeft nooit gevolgen voor de zorg die u van ons krijgt.

 

Naast de onderzoeken die VieCuri zelf uitvoert, kunt u als patiënt uw mening over ons ziekenhuis en onze zorgverleners altijd kenbaar maken via www.zorgkaartnederland.nl.

Cliëntenraad

Als ziekenhuis willen we weten wat de wensen en behoeften zijn van onze patiënten en hier actief mee aan de slag. Daarom heeft VieCuri een Cliëntenraad. De Cliëntenraad van VieCuri geeft gevraagd en ongevraagd advies aan de Raad van Bestuur (RvB) van het ziekenhuis. De Cliëntenraad kan onafhankelijk zaken onder de aandacht brengen die voor u als patiënt van belang zijn. De Cliëntenraad behartigt de belangen van de patiënten van VieCuri en behandelt geen individuele klachten.

Meer informatie vindt u op de pagina ‘de Cliëntenraad’.

Opmerkingen

Ziet u een typfout, een taalkundige fout, of heeft u moeite met de leesbaarheid? Mail dit dan naar communicatie@viecuri.nl zodat we onze website begrijpelijker en toegankelijker kunnen maken.

Disclaimer

Deze informatie is algemeen en geen behandeladvies. De informatie is ook geen vervanging van de afspraken die tussen patiënt en zorgverlener zijn gemaakt. VieCuri kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schade als gevolg van mogelijke onjuistheden; 

Deze informatie is met de grootst mogelijke zorgvuldigheid samengesteld. VieCuri streeft ernaar om deze informatie altijd zo actueel en volledig mogelijk aan te bieden. Toch kan het gebeuren dat de informatie niet compleet of verouderd is. Ook kan in uw situatie de aandoening of behandeling anders zijn dan op deze pagina staat. Daarom kunt u aan deze informatie geen rechten ontlenen.

VieCuri kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schade als gevolg van mogelijke onjuistheden in teksten, afbeeldingen en video’s. Ook niet als deze informatie niet goed is begrepen.

Deze informatie kan verwijzen naar websites van andere organisaties. VieCuri heeft geen invloed op websites van andere organisaties. Ook is VieCuri niet verantwoordelijk en aansprakelijk voor de beschikbaarheid of de inhoud daarvan.

scroll terug naar boven