Contactpersoon in het ziekenhuis

Inleiding

Als u wordt opgenomen in VieCuri, vragen wij u een contactpersoon aan te wijzen. Hier vindt u meer informatie over de taken en verantwoordelijkheden van uw contactpersoon. Deel deze informatie met uw contactpersoon zodat hij/zij weet wat er van hem/haar wordt verwacht.

Wat is een contactpersoon?

Een contactpersoon is iemand die u tijdens uw opname in het ziekenhuis begeleidt en ondersteunt. Uw contactpersoon is aanspreekpunt voor zowel familie en naasten als ook voor de verpleging en de artsen. Het is prettig als uw contactpersoon op de hoogte is van uw lichamelijke conditie, maar ook van uw woon-, werk- en leefsituatie. Uw contactpersoon kan u bijstaan in het contact met verschillende hulpverleners. Daarnaast helpt uw contactpersoon u vooral in de dagelijkse praktische gang van zaken.

Wie is uw contactpersoon?

Uw contactpersoon is bijvoorbeeld uw partner, familielid of bijvoorbeeld een goede vriend of buurvrouw. Het is belangrijk dat u vertrouwen heeft in deze contactpersoon, zodat u zich niet bezwaard voelt om emoties te tonen, vragen te stellen of op een andere manier een beroep op hem of haar te doen. U kiest zelf wie uw contactpersoon is. Mocht u niet in staat zijn een contactpersoon aan te wijzen, vragen wij dit aan uw familie of naasten.

Wat zijn de taken van een contactpersoon?

Uw contactpersoon is onder meer:

  • Aanspreekpunt voor de verpleegkundige en behandelend arts.
  • Aanspreekpunt voor uw familie en andere relaties.
  • Degene die informatie over u doorgeeft aan uw familie/achterban.
  • Daarnaast regelt uw contactpersoon de organisatie rond uw opname. Denk hierbij aan:

  • Het meebrengen van toiletartikelen/kleding. Het meebrengen van de medicijnen die u thuis gebruikt.
  • Het meebrengen van hulpmiddelen (rolstoel e.d.) van thuis.
  • Het coördineren van bezoek, zodat u niet te lang en te veel bezoek krijgt op één tijdstip.
  • Op uw verzoek aanwezig zijn bij de gesprekken met de arts en verpleegkundige (bijvoorbeeld opnamegesprek, ontslaggesprek).
  • Op uw verzoek meegaan naar een onderzoek.
  • Op uw verzoek ondersteunen bij het regelen van zaken rond uw ontslag.
  • Op uw verzoek meehelpen met onder andere eten geven, haren wassen en nagels knippen (mantelzorg).
  • U maakt samen met uw contactpersoon en hulpverleners van de afdeling afspraken over de rol van uw contactpersoon en wat hij/zij van VieCuri mag verwachten. Eventuele bijzonderheden worden in uw dossier genoteerd zodat alle hulpverleners hiervan op de hoogte zijn.

    Persoonlijke informatie delen

    Om uw privacy te bewaken, wordt informatie over uw ziekte en welbevinden alleen aan uw contactpersoon doorgegeven. Uw contactpersoon geeft deze informatie, indien nodig, door aan overige familieleden en betrokkenen.

    Met het aanwijzen van uw contactpersoon geeft u automatisch toestemming om de afgesproken informatie uit te wisselen tussen uw contactpersoon en uw hulpverleners. Voor informatie aan ‘derden’ is dus altijd uw toestemming vereist. Dat betekent ook dat zorgverleners informatie niet aan anderen mogen doorgeven of mogen inspreken op een voicemail. Medische informatie wordt uitsluitend door de arts gegeven. Indien nodig spreekt de afdeling met uw contactpersoon af op welke tijden hij/zij het beste kan bellen.

    Als het belangrijk is dat uw contactpersoon aanwezig is bij het bezoek van uw arts, nodigt de verpleegkundige uw contactpersoon hiervoor in overleg met u uit. U kunt ook zelf aangeven dat u wilt dat uw contactpersoon aanwezig is als uw arts langskomt of bij een gesprek met uw behandelend arts.

    Bereikbaarheid

    Het is wenselijk dat uw contactpersoon 24 uur per dag bereikbaar is tijdens uw opname in het ziekenhuis. Als dit niet mogelijk is, vragen wij u een tweede persoon aan te wijzen. Deze tweede contactpersoon wordt dan gebeld als de eerste contactpersoon niet bereikbaar is. VieCuri belt meestal met een anoniem nummer.

    (Wettelijk) Vertegenwoordiger

    Uw contactpersoon hoeft in principe niet uw wettelijk vertegenwoordiger te zijn. Bij alle beslissingen blijft uw toestemming nodig. Als u, tijdelijk, niet zelf weloverwogen beslissingen kunt nemen over uw behandeling of u vindt ondersteuning van een vertegenwoordiger nodig, is er sprake van een (wettelijk) vertegenwoordiger.

    Meer informatie over de wettelijk vertegenwoordiger vindt u op de website van de Patiëntenfederatie ( www.patientenfederatie.nl ). Kies bij “Thema’s” het thema “Patiëntenrechten”.

    Vragen

    Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen? Stel uw vragen tijdens het eerstvolgende bezoek of bel naar:

    Opmerkingen

    Ziet u een typfout, een taalkundige fout, of heeft u moeite met de leesbaarheid? Mail dit dan naar communicatie@viecuri.nl zodat we onze website begrijpelijker en toegankelijker kunnen maken.

    Disclaimer

    Deze informatie is algemeen en geen behandeladvies. De informatie is ook geen vervanging van de afspraken die tussen patiënt en zorgverlener zijn gemaakt. VieCuri kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schade als gevolg van mogelijke onjuistheden; 

    Deze informatie is met de grootst mogelijke zorgvuldigheid samengesteld. VieCuri streeft ernaar om deze informatie altijd zo actueel en volledig mogelijk aan te bieden. Toch kan het gebeuren dat de informatie niet compleet of verouderd is. Ook kan in uw situatie de aandoening of behandeling anders zijn dan op deze pagina staat. Daarom kunt u aan deze informatie geen rechten ontlenen.

    VieCuri kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schade als gevolg van mogelijke onjuistheden in teksten, afbeeldingen en video’s. Ook niet als deze informatie niet goed is begrepen.

    Deze informatie kan verwijzen naar websites van andere organisaties. VieCuri heeft geen invloed op websites van andere organisaties. Ook is VieCuri niet verantwoordelijk en aansprakelijk voor de beschikbaarheid of de inhoud daarvan.

    scroll terug naar boven