Foto van beterschapswens op steentjes

Cliëntenraad

De Cliëntenraad geeft gevraagd en ongevraagd advies aan de Raad van Bestuur. Via de Cliëntenraad kunnen patiënten, familie, naasten en bezoekers meedenken over de ontwikkelingen binnen het ziekenhuis. Zo draagt de Cliëntenraad haar steentje bij aan betere zorg en een aangenamer verblijf in het ziekenhuis.

Hoe werkt de cliëntenraad?

De Cliëntenraad heeft maandelijks overleg met de Raad van Bestuur en met andere medewerkers van VieCuri. Daarnaast heeft zij geregeld contact met de landelijke organisatie  van cliëntenraden. Speerpunten van de Cliëntenraad zijn: 

  • Bejegening en klantvriendelijkheid
  • Kwaliteit en veiligheid
  • Continuïteit van de zorg

Waar kunt u terecht met tips, opmerkingen of klachten?

De Cliëntenraad behandelt algemene zaken die VieCuri aangaan. De cliëntenraad hoort graag uw tips, adviezen of opmerkingen. Wilt u meedenken? Meld u aan bij het patiëntenpanel. U ontvangt 3 tot 4 keer per jaar een online vragenlijst. Of deel uw idee via onderstaande contactgegevens met ons. 


Contact met de Cliëntenraad:

VieCuri Medisch Centrum, t.a.v. Cliëntenraad
Postbus 1926, 5900 BX Venlo
Telefoon: (077) 320 55 55 
Mail: clientenraad@viecuri.nl


Contact over individuele situaties:

De Cliëntenraad behandelt géén individuele situaties. Heeft u een klacht of een compliment over de behandeling in VieCuri? Bespreek deze bij voorkeur met de betrokken medewerker(s) van de afdeling. Komt u er samen niet uit of wilt u uw ervaring liever niet met de betrokkenen bespreken? Deel dan uw klacht of compliment met de klachtenfunctionaris. Klik hier voor meer informatie.

De Cliëntenraad stelt zich voor

De Cliëntenraad is een onafhankelijke raad met leden vanuit het verzorgingsgebied van VieCuri. "Wij vinden het belangrijk dat u de leden van de Cliëntenraad kent en dat u ons kunt bereiken. Elk lid wil een bijdrage te leveren aan het in stand houden en verbeteren van de medische en verpleegkundige zorg in een gastvrij en goed uitgerust ziekenhuis. Dat doet eenieder van ons met eigen kennis, kundigheid en ervaring. Hieronder vertellen wij iets over onszelf, onze doelen en datgene waarvoor we ons sterk willen maken."

Foto van Huub Selen, voorzitter Cliëntenraad

Huub Selen

Huub Selen komt uit Reuver en is voorzitter sinds januari 2018 (lid sinds september 2017).

"Het belangrijkste aandachtsgebied voor mij is de kwaliteit en veiligheid van de zorg en het bereikbaar houden van de zorg voor iedereen in ons verzorgingsgebied.

Door verbinding te zoeken met onze achterban en te overleggen met alle partijen in de zorgketen willen we als Cliëntenraad onze doelen bereiken. Daarom vragen we inwoners om actief deel te nemen aan ons patiëntenpanel. Hiermee kunnen ze invloed uitoefenen op het beleid van VieCuri. De komende jaren krijgt digitalisering van de zorg en het inzetten van e-health toepassingen veel aandacht. Een ander speerpunt is vitaliteit en gezonde leefstijl."

Marie-Christine Hulsbeck

Marie-Christine Hulsbeck komt uit Venlo en is bestuurlijk secretaris sinds januari 2018 (lid sinds augustus 2016).

“Mijn aandachtsgebieden zijn in- en externe communicatie, de oudere patiënt, klachtenafhandeling, patiëntenparticipatie en eHealth.  

Als Cliëntenraad beoordelen wij plannen vanuit het perspectief van de patiënt: de patiënt die de polikliniek bezoekt, opgenomen wordt of onderzoek ondergaat in het centrum voor diagnostiek. We spelen een belangrijke rol in het meedenken over de strategie van VieCuri. Die heeft als uitgangspunt dat het ziekenhuis de patiënt helpt om gezonder te gaan leven. Enerzijds om het risico op ziek zijn verkleinen en anderzijds om sneller na een operatie te herstellen.”

Foto van Marie-Christine Hulsbeck lid Cliëntenraad
Foto van Thea Vastbinder lid Cliëntenraad

Thea Vastbinder

Thea Vastbinder komt uit Venlo en is lid sinds 1 mei 2021

“We worden als Cliëntenraad meegenomen in een veelheid aan zaken. Van de reguliere zorg tot inrichting van ons ziekenhuis en de bezoektijden. De Raad van Bestuur is hier erg transparant over, wat maakt dat je een goed beeld krijgt hoe moeilijk sommige keuzes zijn. Als Cliëntenraad horen we graag van de patiënten zelf wat zij van het ziekenhuis vinden. Dan kunnen we proberen, met onze invloed, het allemaal nog beter te maken dan dat het al is.”

Jenny Jeucken-Spreeuwenberg

Jenny Jeucken-Spreeuwenberg komt uit Sevenum en is lid sinds augustus 2016

“Mijn aandachtsgebieden zijn patiëntenparticipatie, de omgang en communicatie met patiënten, toegankelijkheid en het omgaan van klachten. Ik werk zelf in een huisartsenpraktijk. Hierdoor weet ik hoe belangrijk het is dat de patiënt gezien en gehoord wordt. Tips en adviezen zijn altijd welkom!”

Foto van Jenny Jeucken-Spreeuwenberg, lid Cliëntenraad
Foto van Liesbeth Peeters, lid Cliëntenraad

Liesbeth Peeters

Liesbeth Peeters komt Venlo en is lid sinds september 2017.

“Ruim 40 jaar heb ik gewerkt in de gezondheidszorg als verpleegkundige, leidinggevende en gespecialiseerd verpleegkundige. Hierdoor ben ik zeer betrokken bij patiënten van VieCuri, hun familie en/of mantelzorgers. Ik vind het erg fijn dat ik nu een bijdrage kan leveren in de Cliëntenraad en het ziekenhuis van een andere (organisatorische) kant leer kennen. Mijn speerpunten zijn: goede zorg, veilige zorg, goede samenwerking en goede communicatie.”

Evelyne Lensen

Evelyne Lensen komt uit Venlo en is lid sinds januari 2024

“Doordat ik in mijn directe omgeving steeds meer te maken krijg met mensen die zorg nodig hebben, lever ik graag een bijdrage aan de bevordering van goede zorg in de regio. Actuele thema's zijn toegankelijke zorg, het spanningsveld tussen zorgvraag en zorgcapaciteit, het verbeteren van de samenwerking met andere zorgorganisaties en de digitalisering van zorgprocessen. Ons doel is het belang van de patiënt centraal te stellen. Samen gaan we voor de beste zorg!”

Foto van Evelyne Lensen

Jaarverslag Cliëntenraad

scroll terug naar boven