Gebarentolk voor doven en slechthorenden
Of u nu horend, doof, slechthorend of doofblind bent, een gebarentolk of schrijftolk is gemakkelijk en 24/7 in te zetten. VieCuri werkt samen met Tolkcontact. U kunt Tolkcontact zelf inschakelen, maar de zorgverlener kan het ook voor u regelen.
Contact
Tolkcontact is op werkdagen bereikbaar van 09.00 tot 17.00 uur via telefoonnummer: 030 304 00 38 of e-mail: contact@tolkcontact.nl.
Het spoednummer: 06-30 80 47 15 is 24 uur per dag telefonisch en per sms bereikbaar voor spoedsituaties. (Lees eerst: Wat is een spoedsituatie?)
Vergoeding
Het UWV beslist of u een tolkvoorziening krijgt en hoeveel tolkuren u krijgt. Voor meer informatie over het aanvragen van een tolkvoorziening bij het UWV klik hier.
Tolk voor anderstaligen
Als u de Nederlandse taal niet (goed) beheerst, kan het voor onze zorgverleners en voor u wenselijk zijn om een tolk in te schakelen. Wij maken gebruik van tolkdienst Global Talk.
Contact
Global Talk is bereikbaar via telefoonnummer: (088) 255 52 22.
Diensten en vergoedingen voor asielzoekers
Bent u asielzoeker, dan worden de kosten voor de tolkdienst vergoed door het COA via het Ministerie van Justitie. Alle zorgaanbieders kunnen gebruik maken van de tolkdiensten van LiveWords, dit geldt voor zowel zorg die onder de RMA (Regeling Medische zorg Asielzoekers) valt als voor jeugdhulp. Aan de tolkdiensten van LiveWords zijn geen kosten verbonden.
RMA vraagt u te allen tijde het zorgnummer van de asielzoeker te vermelden in het gesprek met de tolkendienst, alleen dan gaan de kosten van de tolk rechtstreeks naar COA.
Telefoonnummer: (020) 820 28 92 (denk aan uw zorgnummer).