Veelgestelde vragen
De factuur (rekening) is opgesteld volgens landelijk vastgestelde regels.
Hieronder worden de belangrijkste termen toegelicht die u hierop kunt tegenkomen:
Term | Uitleg |
Datum van | De datum van het eerste bezoek aan het ziekenhuis voor de behandeling die weergegeven wordt in de DBC-zorgproductcode. |
Datum t/m | De datum waarop de behandeling is afgerond of landelijk vastgestelde periode is afgelopen |
Uitvoerend specialisme | Deze code geeft het specialisme van de hoofdbehandelaar aan |
DBC-zorgproductcode | Betreft de code voor de diagnose en behandeling die plaatsgevonden heeft. |
Hashcode | Controlegetal waaruit blijkt dat de te declareren zorgproductcode op juiste wijze is bepaald aan de hand van vastgelegde diagnose en verrichtingen. |
Kosten | De kosten van het ziekenhuis. Zoals de apparatuur en het gebruik van eventuele behandelruimten. |
Honorarium | Het honorariumdeel heeft betrekking op het honorarium van de specialist. De DBC-zorgproductcode geeft een gemiddelde behandeling weer. Per patiënt kunnen de activiteiten die omschreven zijn in het hele pakket van een DBC verschillen. |
VieCuri stuurt na afloop van de gehele behandeling een factuur, of als de landelijk vastgestelde periode is afgelopen. Als uw klachten dan nog bestaan of daarna weer terugkomen, start een vervolg behandeltraject. Het ziekenhuis gebruikt in de administratie dan een andere DBC-zorgproductcode, de vervolg DBC. Na afloop van die vervolgbehandeling stuurt het ziekenhuis weer een factuur.
U kunt uw factuur altijd indienen bij uw verzekeraar. De vergoeding die u krijgt, is afhankelijk van uw polisvoorwaarden en of uw verzekeraar een contract heeft afgesloten met VieCuri. Voor meer informatie over vergoedingen kunt u contact opnemen met uw verzekeraar.
Controleer eerst of u op de begindatum van de DBC (deze staat op uw factuur) verzekerd was.
Zo ja, dan kunt u een mail sturen aan debiteuren@viecuri.nl. Vermeld hierbij uw patiëntennummer, het factuurnummer en het verzekeringsnummer en de zorgverzekeraar.
U krijgt de factuur voor een behandeling als de behandeling niet uit uw basisverzekering wordt vergoed. Bent u voor de behandeling aanvullend verzekerd, dan dient u de factuur zelf in te dienen bij uw zorgverzekeraar. Afhankelijk van uw polisvoorwaarden zal uw zorgverzekeraar overgaan tot het wel, deels of niet vergoeden van de behandeling. U bent zelf verantwoordelijk voor een tijdige betaling van de ontvangen factuur aan VieCuri.
Uw behandeling wordt gefactureerd aan de zorgverzekeraar waar u bij aanvang van de behandeling verzekerd was. Dit is een landelijke regel. Als u na uw eerste consult overstapt naar een andere zorgverzekeraar, wordt de gehele behandeling toch in rekening gebracht bij uw oude zorgverzekeraar. Het kan zijn dat u dan nog een rekening van uw oude zorgverzekeraar ontvangt voor het eigen risico/bijdrage.
VieCuri stuurt altijd een totaalfactuur voor de uitgevoerde zorgactiviteiten. Het betaalde voorschot is hierop in mindering gebracht door VieCuri. Het eventueel resterend bedrag (als het factuurbedrag hoger is dan het betaalde voorschot) dient u dan alsnog aan VieCuri te voldoen op IBAN rekeningnummer NL 84 RABO 0173811000 t.n.v. VieCuri, onder vermelding van het factuurnummer en patiëntennummer.
Mogelijk bent u bij uw huisarts of een andere (eerstelijns) aanvrager geweest en heeft deze materiaal afgenomen (bijvoorbeeld bloed of urine) dat dit is opgestuurd naar VieCuri voor onderzoek. In dat geval brengt VieCuri de kosten daarvan bij u (of uw verzekeraar) in rekening. Twijfelt u toch over de factuur, stuur dan een mail naar debiteuren@viecuri.nl en vermeld hierin uw patiëntennummer en factuurnummer.
U kunt de factuur retour zenden naar VieCuri met vermelding van de reden. VieCuri zal op basis hiervan de benodigde vervolgacties uitzetten.
Deze nummers heeft u nodig om geld uit het buitenland over te maken naar de (Nederlandse) bankrekening van VieCuri . De IBAN en BIC (SWIFT) codes zijn:
IBAN: NL 84 RABO 0173811000
BIC (SWIFT): RABO NL 2U
De factuur van de afdeling financiële administratie ontvangt u omdat de in de in rekening gebrachte zorg aan u is geleverd. De factuur is daarom terecht. Indien u een klacht wilt indienen vanwege ontevredenheid over de (medische) behandeling, dan kunt u deze klacht indienen bij de klachtenfunctionaris van VieCuri.
Indien de factuur niet tijdig wordt betaald, wordt de vordering overgedragen aan het incassobureau Hafkamp gerechtsdeurwaarders en Incasso.
Neem bij vragen contact op met het incassobureau. U kunt de contactgegevens vinden op de aanmaning of de brief die u heeft ontvangen. VieCuri doet geen onderhandelingen of financiële afhandeling meer voor deze facturen. Alle contacten en correspondentie verlopen vanaf dat moment via het incassobureau.
Staat uw vraag er niet bij?
Neem dan contact op met de afdeling Debiteuren.
Telefoonnummer: (077) 320 67 19 (maandag tot en met vrijdag 08.30 - 12.30 uur)
E-mail: debiteuren@viecuri.nl