Alles over kosten en facturen

Factuur van VieCuri

Na afloop van de behandeling of als de landelijk vastgestelde periode is afgelopen, verstuurt het ziekenhuis de factuur met daarop één prijs voor het honorariumdeel (kosten specialist(en) en een ziekenhuisdeel (kosten ziekenhuis). Deze twee delen samen zorgen voor de totaalprijs van de behandeling.

VieCuri heeft met de zorgverzekeraars afgesproken de factuur rechtstreeks naar de zorgverzekeraar te sturen. Het verplichte eigen risico en het eventuele vrijwillig eigen risico of bijdrage verrekent de zorgverzekeraar zelf met u.

 

U krijgt de nota rechtstreeks van VieCuri thuisgestuurd als:

  • u niet verzekerd bent en u moet de nota zelf betalen

  • u een eigen bijdrage moet betalen voor de behandeling

  • u poliklinisch bevallen bent onder begeleiding van uw eigen verloskundige

  • uw zorgverzekeraar voor uw behandeling geen afspraak heeft gemaakt met VieCuri

  • uw verzekeringsgegevens onbekend of onjuist zijn bij VieCuri

  • uw behandeling niet onder de verzekerde zorg valt

Vragen over de factuur van VieCuri?

Voor vragen over de factuur die u van VieCuri heeft ontvangen, verwijzen wij u naar de veelgestelde vragen over kosten van de zorg 

Uitgebreide algemene informatie over de ziekenhuisrekening vindt u ook op de site van de overheid; 'Hoe lees ik mijn ziekenhuisrekening?'

Vragen over het kostenoverzicht van de zorgverzekeraar?

Heeft u een vraag over het kostenoverzicht van uw zorgverzekeraar, neem dan contact op met uw zorgverzekeraar of bekijk de website www.dezorgnota.nl. De Nederlandse ziekenhuizen en zorgverzekeraars hebben gezamenlijk deze website ontwikkeld om patiënten uitleg te geven over de inhoud van de zorg nota. Hierop staan ook veelgestelde vragen beantwoord.

 

Staat uw vraag hier niet bij? Neem dan contact op met de afdeling Debiteuren. Ze zijn bereikbaar op telefoonnummer (077) 320 67 41 (maandag tot en met vrijdag 08.30 - 12.30 uur) of via e-mail debiteuren@viecuri.nl.

 

Bezwaar

De factuur ontvangt u omdat de in de in rekening gebrachte zorg aan u is geleverd. De factuur is derhalve terecht. Wilt u bezwaar maken tegen de factuur omdat u niet tevreden bent over de (medische) behandeling, dan kunt u een klacht indienen bij de klachtenfunctionarissen. Lees meer over het indienen van een klacht.

 

Betalingsregeling/uitstel van betaling

U kunt een verzoek indienen waarin u uitlegt waarom u gebruik wil maken van een betalingsregeling / uitstel van betaling. Zorg ervoor dat u bij uw verzoek altijd de betreffende factuurnummer(s) en uw patiëntnummer vermeldt. U kunt uw verzoek richten aan debiteuren@viecuri.nl.

 

Privacy rekening ziekenhuiszorg

Per 1 juni 2014 is door het ministerie van VWS besloten dat de rekening van de medisch specialistische zorg uitgebreid wordt met informatie over een aantal zorgactiviteiten binnen het ziekenhuis in het kader van uw behandeling. Deze extra informatie op de rekening is één van de stappen om u als patiënt meer inzicht te geven in uw ziekenhuisrekening. Dit geldt per DBC-zorgproduct met een openingsdatum vanaf 1 juni 2014.

 

Bezwaar maken
Vanuit de Nederlandse Zorgautoriteit is 'privacyverklaring zorgactiviteiten bij declaratie' gepubliceerd wanneer u als patiënt, er uit oogpunt van bescherming van uw persoonlijke levenssfeer bezwaar tegen heeft dat er, per DBC-zorgproduct, zorgactiviteiten op de rekening worden vermeld kunt u de privacyverklaring invullen.

 

Nadat u dit formulier in drievoud heeft ingevuld kunt u deze meenemen naar uw specialist in het ziekenhuis om te laten aanvullen en ondertekenen. Twee van de, door u beiden, ondertekende formulieren dient u vervolgens af te geven aan de spreekuurassistente. Het derde exemplaar (of een kopie) dient u op te sturen naar uw eigen zorgverzekeraar.

 

Let op: u dient deze verklaring per DBC-zorgproduct (behandeling) in te vullen.

Waarover wilt u meer weten?

scroll terug naar boven