Bij de registratie moeten wij er altijd zeker van zijn dat we de juiste patiënt voor ons hebben. Daarom geldt voor alle patiënten (vanaf 0 jaar) een wettelijke identificatieplicht.
Dit betekent dat u zich bij de registratie moet legitimeren met een geldig identiteitsbewijs. Bijvoorbeeld een paspoort, rijbewijs of identiteitskaart. Ook tijdens uw verdere behandeling controleert de zorgverlener uw identiteit aan de hand van uw identiteitsbewijs of door het vragen naar uw naam en geboortedatum.
Veelgestelde vragen
Om goede en veilige zorg te kunnen bieden, moeten wij zeker weten dat we de juiste gegevens koppelen aan de juiste persoon. Zo voorkomen we vergissingen en zorgen we ervoor dat we werken met de juiste gegevens uit het juiste medisch dossier. Dit noemen we het elektronisch patiëntendossier.
In het elektronisch patiëntendossier leggen artsen en andere zorgverleners binnen VieCuri al uw (vertrouwelijke) medische gegevens vast.
Als u gebruik maakt van zorg in VieCuri schrijft u zich in als patiënt van het ziekenhuis. Bij de inschrijving hebben we een geldig identiteitsbewijs (ID) van u nodig. Op uw ID staat uw Burgerservicenummer (BSN). Het BSN is een uniek en persoonsgebonden nummer. Dit beschermt tegen fraude en zorgt ervoor dat zorgvuldig met uw gegevens wordt omgegaan.
Ja, in Nederland is het wettelijk verplicht dat u zich identificeert tegenover uw zorgverlener. Dit heet de ‘identificatieplicht in de zorg’. U kunt zich identificeren bij uw zorgverlener met een geldig paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of vreemdelingendocument.
Dit geldt voor iedereen, ook voor kinderen en baby’s.
Dan schrijft u zich vóór uw afspraak met de zorgverlener in bij de receptie in de centrale hal (Venlo of Venray).
Hou er rekening mee dat het inschrijven u extra tijd kost. Kom minimaal 15 minuten vóór uw afspraaktijd naar het ziekenhuis. Zo is er voldoende tijd om uw persoonlijke gegevens vast te leggen en een foto te maken voor uw medisch dossier.
We controleren uw identiteit via uw identiteitsbewijs. Neem uw identiteitsbewijs dus altijd mee (naar iedere afspraak).
Bij uw bezoek controleren wij of uw gegevens juist in uw dossier staan. Zijn er veranderingen? Bent u bijvoorbeeld verhuisd of heeft u een andere huisarts?
Geef dit dan aan ons door bij uw eerstvolgende afspraak. Of pas het zelf meteen aan via mijnVieCuri.
- een geldig identiteitsbewijs (rijbewijs, paspoort, ID-kaart of vreemdelingendocument)
- uw (digitale) zorgpas of het polisblad van uw zorgverzekering
- de verwijsbrief van uw (huis)arts (als u deze heeft ontvangen)
- een overzicht van de medicijnen die u gebruikt (Actueel Medicatie Overzicht)
Kijk voor meer informatie bij: Ik heb een afspraak
Nee, vanaf 1 augustus 2024 maken we geen gebruik meer van de ziekenhuispas. U registreert en identificeert zich met een geldig identiteitsbewijs.
Heeft u nog een ziekenhuispas van VieCuri? Dan kunt u deze doorknippen en weggooien. Of u geeft de pas af bij uw eerstvolgende afspraak bij de polikliniek of verpleegafdeling.
Lees hier het nieuwsbericht over het afschaffen van de ziekenhuispas.
Bij het bloedprikken kunt u zich aanmelden met uw geboortedatum en achternaam. U hoeft dus geen ziekenhuispas of identiteitsbewijs te scannen bij de zuil.
- Paspoort
- Nederlandse identiteitskaart
- Nederlands rijbewijs
- Nederlands vreemdelingendocument
Kijk voor meer informatie op Moet ik mij identificeren om medische zorg te ontvangen? | Rijksoverheid.nl.