7 tips om te praten over uw ervaring of klacht:
- Bespreek uw ervaring met de betrokken medewerker zelf.
- Ga zo snel mogelijk in gesprek over uw ervaring. Zo kan uw ervaring of klacht zo snel mogelijk worden opgelost.
- Maak een afspraak om uw ervaring te bespreken. Geef voor het gesprek aan waar u over wilt praten.
- Schrijf voor het gesprek voor u zelf op wat u wilt bespreken. Bedenk zelf welke oplossing u ziet, bijvoorbeeld een excuses of uitleg.
- Neem iemand mee naar het gesprek om u te steunen. Geef dit wel voor het gesprek aan bij de betreffende zorgverlener.
- Luister naar het verhaal van de zorgverlener. Zo kunnen jullie samen de ervaring goed oplossen.
- Probeer uw emoties tijdens het gesprek neutraal te houden. Maar geef wel aan welk gevoel u kreeg tijdens of na de ervaring. Het is belangrijk dat de zorgverlener hoort wat de ervaring met u heeft gedaan.
Het kan zijn dat u niet tevreden bent over uw gesprek met de betrokken medewerker. Of u wilt uw ervaring liever niet bespreken met de betrokken medewerker. Dan kunt u uw klacht ook bespreken met een klachtenfunctionaris.
De klachtenfunctionaris luistert naar uw verhaal. Vervolgens bespreekt de klachtenfunctionaris met u op welke manieren uw klacht het beste kan worden opgelost.
Kijk hier voor meer informatie over de klachtenfunctionaris.